Belgische boeren sluiten zich aan bij @Boerburgertweet
Belgische boeren hebben aangegeven ook graag deel uit te maken van het project. In België staat communicatie tussen boeren en burgers nog in de kinderschoenen en door zich aan te sluiten bij hun Nederlandse collega’s hopen zij de dialoog in eigen land een impuls te geven.
'Tof project'
Varkenshouder en woordvoerder varkenshouderij bij de Belgische agrarische belangenbehartiger Algemeen Boerensyndicaat, Bart Vergote uit Zedelgem, noemt @Boerburgertweet een ‘tof project’.
‘Ook wij willen heel graag de Belgische bevolking beter informeren over ons leven en werk als boer. Wij zijn transparant en laten graag zien wat wij doen en willen ook alle vragen van burgers beantwoorden. Ook als die vragen kritisch zijn.
Voorlopig hebben vier Belgische boeren zich gemeld. ‘Wij doen hier zelf nu ook een oproep aan onze boeren om mee te doen, dus dat worden er vast meer’, verwacht Vergote, die op 26 oktober zelf het spits afbijt namens zijn Belgische collega’s.
Twitteren over dagelijks werk
Nederlandse boeren twitteren al sinds half augustus via het gezamenlijke Twitter-account @Boerburgertweet (www.x.com/boerburgertweet). Hiermee communiceren zij met inmiddels ruim 2.500 volgers over hun dagelijkse werk en leven.
Elke week twittert een andere boer over zijn/haar werkzaamheden. De groep is divers: akkerbouwers, veehouders, groentetelers en zelfs bollentelers. De boeren zijn ook te volgen via Facebook (www.facebook.com/boerburgertweet). Dit account wordt gevolgd door bijna 1.400 mensen.
Doel van @Boerburgertweet is de burger op een begrijpelijke manier uitleg te geven over de agrarische sector. Zo willen de boeren de burger meer kennis geven over wat een boer dagelijks doet en meemaakt. De tweets bestaan uit tekst, video’s en foto’s.
Enthousiasme
Via @Boerburgertweet wisselen boeren elkaar wekelijks af. Elke boer twittert steeds een week lang, elke dag over zijn/haar werk, bedrijf en gezin. Het enthousiasme onder boeren om mee te doen, is groot. Er zijn genoeg boeren om in ieder geval tot oktober 2016 door te gaan.
De burger krijgt een breed beeld van de agrosector. De boeren geven op een begrijpelijke en tegelijk heel persoonlijke manier informatie en uitleg over hun werk en de keuzes die zij maken.
Tekst: Caroline van der Plas
Tot oktober 2020 chefredacteur van Pig Business en Pluimveeweb bij Agrio Uitgeverij. Oprichter BoerBurgerTweet, mede-oprichter BoerBurgerBeweging en Team Agro NL. Schrijfster van het BoerBurgerBoek. Winnaar Gouden Greep 2019, de landelijke persprijs voor de beste landbouwjournalistiek, voor de artikelenserie Vegagressie. Haar motto was: Vertel je verhaal, anders vertellen anderen het voor je!
Tekst: Fenneke Wiepkema
Journalist, opgegroeid op een akkerbouwbedrijf. Schreef al voor verschillende landbouwuitgevers over het vakgebied akkerbouw en doet dit sinds 2012 als chef-redacteur akkerbouw bij Agrio. Schrijft en coördineert voor Akkerwijzer.nl, het vakblad Akkerwijzer en de regionale titels van Agrio.
Beeld: Fenneke Wiepkema