Nederland is positief over boeren en tuinders
Waardering voor varkenshouders iets gestegen
Dit blijkt uit het tweejaarlijkse onderzoek Agri Food Monitor, van de topsector Agro & Food, door Wageningen Universiteit.
Varkenshouders stonden vanaf 2012 altijd op een waardering van 4.2 ( 1 = negatief, 7 = positief). In 2020 is die waardering iets omhoog gegaan naar 4.3. Akkerbouw en tuinbouw worden met 5.6 het hoogst gewaardeerd door consumenten.
Minder varkensvlees
Uit het onderzoek blijkt verder dat consumenten door de Covid-19 crisis zeggen iets minder varkensvlees te zijn gaan eten. Wel kijken mensen vaker of het varkensvlees uit Nederland afkomstig is. Consumenten die in de buurt wonen van een boer, of een boer kennen zijn over het algemeen positiever over de land- en tuinbouw dan mensen die geen affiniteit hebben met boeren.
Positief
De onderzoekers adviseren de varkenshouderij aan om in de communicatie aan te haken bij de positieve trends van de andere sectoren om de waardering van deze sector te versterken. Ook verbinding tussen boer en burger, bijvoorbeeld door informatie over herkomst van producten, streekproducten, persoonlijke verhalen, gezichten van boeren en/of open dagen kan de ervaren afstand verkleinen en de waardering positief versterken.
Milieu en klimaat
Varkenshouders Jan en Leon Smits stelden deze maand in het vakblad Pig Business dat de varkenshouderij meer over milieu- en klimaatprestaties van de varkenshouderij moeten communiceren. „Op dierenwelzijn ga je het maatschappelijke debat nooit winnen. Uiteindelijk leven de meeste varkens toch binnen en worden ze geslacht”, aldus de Zevenhuizense broers. Op CO2-voetafdruk en energiestransitie scoort varkensvlees echter goed. „Veel mensen zijn daarvan niet op de hoogte. Communiceer daarover”, luidt hun advies.
Toch is het imago op het gebied van duurzaamheid van de varkenshouderij de laatste jaren beter geworden. Die waardering steeg van 4.49 naar 4.78 (1= negatief, 7 = positief).