Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenAgrifoodmonitor 2024: meer waardering voor varkens- en pluimveehouderij

Agrifoodmonitor 2024: meer waardering voor varkens- en pluimveehouderij

Consumenten zijn net als voorgaande jaren positief over de Nederlandse agri- en foodsectoren. Ze verwachten niet dat voedsel minder beschikbaar wordt in 2030. Voedselzekerheid leeft niet bij de consument. Ondanks alle negatieve publicaties door dierenorganisaties is er een stijgende waardering voor de varkens- en pluimveehouderij.

Dat blijkt uit de antwoorden van ruim 3.500 ondervraagde Nederlanders die meededen aan de jaarlijkse Agrifoodmonitor. De monitor is samengesteld door onderzoekers van Wageningen Economic Research in opdracht van de Topsector Agri & Food.

Opvallend is dat de waardering voor zowel de varkens- als pluimveehouderij is toegenomen. Bij het begin van de Agrifoodmonitoring hadden beide sectoren nog een waardering van 4,2 op een totaalscore van 6. Deze is inmiddels gestegen 4,5 voor de varkenshouderij en 4,7 voor de pluimveehouderij. De stijging geeft aan dat de twee sectoren hebben kunnen laten zien, in weerwil van de negatieve campgagnes van de dierenrechtorganisaties, dat ze op gebied van milieu en dierenwelzijn stappen hebben gemaakt. Wel scoren deze twee veehouderijsectoren lager dan melkveehouderij, die een 5,2 als waarderingscijfer krijgt

Grotere bijdrage

Uit de jongste Agrifoodmonitor blijkt ook dat consumenten denken dat de agri- en foodsectoren een grotere bijdrage kunnen leveren aan een oplossing voor de klimaatverandering dan zijzelf. Consumenten staan er wel voor open om de agri- en foodsectoren te belonen voor de extra inspanningen die zij op dit gebied doen, zowel materieel als immaterieel.

Consument actiever betrekken

Van de agri- en foodsectoren waarderen de consumenten de tuin- en akkerbouw het meest, gevolgd door de melkveehouderij en de supermarkten. Daarna komen de voedingsmiddelenindustrie, visserij, pluimveehouderij en de varkenshouderij aan de beurt. Consumenten waardeerden deze laatste twee sectoren duidelijk hoger in vergelijking met zes tot tien jaar geleden. „Hoe hoger de betrokkenheid, des te belangrijker men de sector waardeert”, stelt onderzoeker Mariët van Haaster-de Winter. „Door consumenten (nog) actiever te betrekken bij sectoren, kan de waardering nog verder toenemen.”

Voedselzekerheid leeft niet

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten het er gemiddeld redelijk mee eens zijn dat voedsel in de nabije toekomst in mindere mate beschikbaar zal zijn. Ze verwachten echter niet dat voedsel heel veel schaarser gaat worden. Het onderwerp is veel minder bekend dan klimaatverandering.

Van Haaster-de Winter vindt het wel belangrijk om consumenten bewuster te maken van dit thema. „Als consumenten zich bewuster worden van voedselzekerheid en klimaat, krijgen ze een beter inzicht in de uitdagingen en risico’s die gepaard gaan met de productie en het aanbieden van voedsel, zoals misoogsten of marktverstoringen. Dit verhoogde bewustzijn kan uiteindelijk leiden tot andere keuzes, zoals het kiezen voor klimaatvriendelijke producten. Het kan ook aanzetten tot steun voor (beleids-)maatregelen die gericht zijn op het verbeteren van landbouwtechnieken of het tegengaan van klimaatverandering.”

Meer vrijwillige inspanningen

Steeds meer bedrijven binnen de Nederlandse agri- en foodsectoren spannen zich vrijwillig in, meer dan wettelijk van hen wordt verwacht, om (verdere) klimaatverandering tegen te gaan. Zo valt verder in de monitor te lezen. Consumenten staan positief tegenover het belonen van deze vrijwillige inspanningen. Uit de monitor blijkt dat 59 procent van de ondervraagden in meer of mindere mate bereid is om de Nederlandse agri- en foodsector te gaan belonen voor hun vrijwillige inspanningen.

Social media

Belonen is niet alleen een materiële kwestie zoals het betalen van iets extra’s, iets wat 57,5 procent van de ondervraagden aangeeft acceptabel te vinden. Het kan ook anders. „De Agrifoodmonitor laat zien dat consumenten ook denken aan andere vormen van belonen. Actieve voorfinanciering zoals een abonnement op een voedselbox of een crowdfundingsactie zien consumenten het minst zitten, maar actief zijn op social media zoals likes geven bijvoorbeeld wel”, zegt Van Haaster-de Winter. „Online interactieve content, zoals video, podcasts en blogs die de dagelijkse realiteit van landbouw en voedselproductie belichten, kan mensen ook meer betrokken maken. Mensen verbinden zich vaak beter met verhalen dan met abstracte feiten of cijfers.”

Klik hier voor de hele Agrifoodmonitor.

Foto van Erik Kruisselbrink
Tekst: Erik Kruisselbrink

Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.

Beeld: Susan Rexwinkel Agrio archief

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top