Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenHBIVV Kandidaat 4: ‘Iedere varkenshouder kan steentje bijdragen aan sectorpromotie’

Finalist ‘Het Beste Idee van Varkensland 2024’ in de spotlights

HBIVV Kandidaat 4: ‘Iedere varkenshouder kan steentje bijdragen aan sectorpromotie’

Het ware verhaal van de varkenshouderij overbrengen richting consumenten en burgers, bij voorkeur verteld door varkenshouders zelf. Dat is waar het om draait bij ‘The Pig Story’. Omdat de organisatie merkt dat varkenshouders het lastig vinden om te bepalen welke manier van sectorpromotie bij hen past, wordt nu een beslissingsondersteunende tool ontwikkeld. Dit moet de drempel voor ondernemers verlagen om aan de slag te gaan met promotie. De tool, waarvan binnenkort de eerste versie wordt opgeleverd, is in de race voor ‘Het Beste Idee van Varkensland 2024’.

‘The Pig Story’ zag ongeveer vijf jaar geleden het levenslicht. „Sectorpromotie is van groot belang voor de toekomst van de varkenshouderij in ons land”, stelt Pleun Leeijen, dagelijks bestuurder bij de POV en vanuit die rol betrokken bij The Pig Story. „Door je eigen verhaal te vertellen, creëer je immers maatschappelijk draagvlak. Als POV vinden we het belangrijk om deze sectorpromotie zoveel mogelijk vorm te geven vanuit de ondernemers zelf. Zij kunnen het verhaal immers het beste overbrengen. The Pig Story-organisatie ondersteunt hen hier wel bij. Door het aanbieden van video’s die ze kunnen delen, het geven van speciale cursussen, et cetera. Ook is er een algemene Pig Story-website, zijn wij als organisatie actief op sociale media, plaatsen we advertenties en zijn we aanwezig tijdens evenementen.”

Te groot denken

Leeijen benadrukt dat er voor varkenshouders een heleboel mogelijkheden zijn om bij te dragen aan sectorpromotie. Bijvoorbeeld een eigen website bouwen, actief zijn op sociale media, boerderij-educatie aanbieden, een zichtstal realiseren, aanwezig zijn tijdens evenementen, enzovoorts. „Iedereen doet het op zijn eigen manier; daar ligt ook de kracht van ‘The Pig Story’. In de praktijk merken we echter dat ondernemers het vaak lastig vinden om te bepalen wát ze het beste kunnen gaan doen, welke vorm van promotie bij hen past. Daarbij denken ze dikwijls te groot, terwijl zeker niet iedereen meteen een zichtstal hoeft te openen. Je kunt ook op een ‘kleine’ manier het verhaal van de sector uitdragen. Iedere varkenshouder kan zijn steentje bijdragen, er is altijd wel een optie die bij je past.”

Chatbot

Om de drempel voor varkenshouders te verlagen en meer ondernemers te motiveren om aan de slag te gaan met promotie, werkt de organisatie aan een beslissingsondersteunende tool. „Dat betekent onder meer dat we een online chatbot gaan ontwikkelen en verspreiden. De eerste versie zal nog dit najaar worden gelanceerd. Dit computerprogramma stelt ondernemers diverse vragen, waardoor zij inzicht krijgen in welke vorm van promotie bij hen en hun bedrijf past. Daarnaast komt er een beknoptere, papieren variant met enkele vragen, die varkenshouders naar bepaalde opties leiden. Op dit moment zijn 60 varkenshouders actief betrokken bij The Pig Story. We hopen dat dit er door de ontwikkeling van de tool fors meer gaan worden.”

Meer maatschappelijke waardering

Leeijen hoopt ook dat de finaleplek bij ‘Het Beste Idee van Varkensland 2024’ ervoor zal zorgen dat het belang van sectorpromotie extra onder de aandacht wordt gebracht van varkenshouders. „Zodat meer ondernemers gaan nadenken wat zij kunnen doen. Uiteindelijk moeten we het toch sámen doen. Onlangs bleek uit WUR-onderzoek dat de maatschappelijke waardering voor de varkenshouderij nu hoger ligt dan zes tot tien jaar geleden. Daar heeft The Pig Story ongetwijfeld aan bijgedragen.”

Over ‘Het Beste Idee van Varkensland 2024’

Op 19 november aanstaande wordt ‘Het Beste Idee van Varkensland 2024’ bekendgemaakt. Zes finalisten dingen mee naar de titel. De winnaar wordt ondersteund met kennis en ervaring, om het idee verder uit te werken tot een implementeerbaar concept dat de sector naar een hoger plan tilt. Pig Business brengt de finalisten van ‘Het Beste Idee van Varkensland’ de komende periode voor het voetlicht.

Tekst: Ank van Lier

Beeld: POV

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top