Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenPauze chauffeur zwaarste voor varkens

Pauze chauffeur zwaarste voor varkens

Minder varkens in de vrachtwagen tijdens een urenlang transport lijkt weinig welzijnswinst te zijn voor het dier, constateert onderzoeker Marien Gerritzen van Wageninen UR Livestock Research. Klimaatbeheersing tijdens de pauze helpt meer.

Gerritzen controleerde het welzijn van varkens tijdens hun transport in Duitsland, van de Deense grens naar Berlijn. Een rit van 550 kilometeren zo’n acht uur, waarin de onderzoeker de lichaamstemperatuur, de hartslag, bloedwaarden en gedrag van de varkens in de peiling hield.

De helft van de varkens was normaal behuisd, met 235 kiloofwel twee varkens op een vierkante meter. Dat is de EU-norm. De andere helft zat minder krap, met 179 kilo per m², ofwel iets meer dan anderhalf varken per vierkante meter.

Ruimer behuisde varkens
De ruimer behuisde varkens hadden een iets lagere lichaamstemperatuur dan de andere groep: 38,0 om 38,3 graden Celsius. „De varkens kunnen hun lichaamstemperatuur in beide gevallen aardig op peil houden’, constateert Gerritzen. Een ander verschil is dat de varkens met meer ruimte eerder gingen liggen in de vrachtwagen.

„In de eerste uren van het transport staan de varkens, ze vinden het spannend. Bij een lage belading gaan ze na3 uurliggen, bij een hoge belading pas na4 uur, als de vrachtwagen stilstaat tijdens de pauze. Ik denk dat ze bij hoge belading wel willen liggen, maar dat het niet gaat, omdat het te vol is. Dat is wel een teken van verminderd welzijn.”

Klimaatsysteem
Maar een belangrijker welzijns-issue vond Gerritzen bij beide groepen varkens, tijdens de pauze na 4 uurrijden. Dan gaat de chauffeur lunchen en staan de varkens op de parkeerplaats, zonder mechanische ventilatie. „Dan gaat de temperatuur in de wagen en de hartslag van de varkens snel omhoog, ook als de dieren liggen."

Daarom denkt Gerritzen dat er klimaatbeheersingssystemen moeten komen voor de varkenswagens. „Transportbedrijven kunnen kiezen voor zo’n klimaatsysteem als ze zich als welzijnsvriendelijke transporteurs willen afficheren.”

Gerritzen deed zijn onderzoek voor het ministerie van Economische Zaken en publiceerde het deze maand in het wetenschappelijke tijdschrift Animal.

Tekst: Ruben van Boekel

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top