De Groene Weg zet keten in beweging voor groei biologisch vlees

Als producent van biologisch vlees wil De Groene Weg méér zijn dan een schakel in de keten. Het bedrijf profileert zich als ‘aanjager van kennisdeling en samenwerking’, en onderstreepte tijdens het symposium het belang van een gezamenlijke aanpak om biologische consumptie te versterken in een tijd waarin consumentenvertrouwen, overheidsbeleid en eetpatronen onder druk staan.
Hoe bereiken we 15 procent marktaandeel?
Directeur Allard Bakker trapte af met een oproep tot actie: „De Groene Weg heeft al decennia laten zien de groeimotor te zijn in de opschaling van biologisch in Nederland. Hoe bereiken we 15 procent marktaandeel? Als iedereen één dag per week biologisch (vlees) eet dan bereiken we dat doel. Wij zijn er voor opgesteld om dat mogelijk te maken. Daarom investeren we in kennisdeling en samenwerking. Alleen samen kunnen we biologische (vlees)consumptie structureel laten groeien.”
Inhoudelijke verdieping vanuit drie invalshoeken
Het symposium bood drie inhoudelijke bijdragen die samen een breed perspectief boden op de uitdagingen én kansen voor biologisch vlees:
Laurens Sloot (EFMI Business School) zette de ontwikkeling van de biologische markt af tegen de bredere transitie in voedselproductie. „Door inflatie zijn consumenten meer promotiegericht geworden. Biologisch heeft daardoor een lastigere positie. We moeten de positionering herzien: van ‘gezond en groen’ naar ‘kwaliteit en genieten’. Dan kan de bereidheid om te kiezen voor biologisch groeien.”
Pim Mostert (Wageningen Livestock Research) ging in op het meten van milieuprestaties binnen de biologische veehouderij via LCA’s. „Voor de biologische sector is er een gebrek aan data voor een LCA berekening. Zonder goede data over biologische teelt van veevoer kunnen we de milieuprestatie niet betrouwbaar meten. Europese standaarden voor rekenregels en datakwaliteit zijn daarom hard nodig.”
Suzanne de Bakker (Hogeschool Utrecht) richtte zich op gedragspsychologie en het stimuleren van duurzamer consumentengedrag. „Consumenten associëren biologisch vlees met ‘duur’. Om biologische keuzes te stimuleren, moeten we vóór het winkelbezoek al inzetten op positieve associaties. Er moet een sociale norm komen voor duurzame consumptie, te vergelijken met de veranderende norm ten opzichte van roken en alcohol. Campagnes die inspelen op persoonlijk gewin – ‘wat levert het míj op?’ – werken beter dan een focus op het maatschappelijk belang.”
Ook noemde ze de positieve effecten van nudging op de winkelvloer, een onderwerp waarop De Groene Weg recent zelf onderzoek liet uitvoeren.
Geen luxe, maar noodzaak
De rode draad van de middag: samenwerking is cruciaal. Volgens De Groene Weg is een integrale benadering onmisbaar, waarbij transparantie, langdurige relaties en kennisdeling centraal staan. „Verduurzaming is geen zaak van idealen, maar van keuzes maken én vasthouden. Transparantie en samenwerking zijn daarbij onmisbaar,” aldus het bedrijf.
Op weg naar praktijk en beleid
Allard Bakker sloot af met een vooruitblik: „Wij willen samen vooruit voor biologisch vlees en vleeswaren: door verhalen te delen, de praktijk zichtbaar te maken en elkaar te versterken in de keten. We hebben vanmiddag weer een stap gemaakt in de groei van biologische consumptie.”
De inzichten uit het symposium worden door De Groene Weg en ketenpartners meegenomen in verdere praktijkinitiatieven en beleidsadviezen om de biologische vleesmarkt in Nederland te versterken.