Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenVan boer tot bord: Jumbo lanceert ‘(H)eerlijk van Dichtbij’

Van boer tot bord: Jumbo lanceert ‘(H)eerlijk van Dichtbij’

Jeroen Koks van het Zonvarken
Jeroen Koks van het Zonvarken
Het nieuwe platform (H)eerlijk van Dichtbij van Jumbo staat vol achtergrondverhalen, boeren, inspiratie en recepten. Daaronder broccolitelers Jan en Tjerk Holwerda (Lioessens), pluimveehouder Jesse Abma (Groningen) en edamameteler Harry Schreuder (Swifterbant).

De supermarktketen wil hiermee veehouders en akkerbouwers met wie zij samenwerkt in de schijnwerpers zetten. ‘In het seizoen komt zo’n 75 procent van de verse producten die Jumbo verkoopt, van boeren en telers uit Nederland’, zo meldt de supermarkt. ‘Denk aan groenten en fruit, zuivel, kaas, vlees, eieren en vis. Jumbo werkt hiervoor samen met bijna 650 Nederlandse boeren en telers. Veel verhalen van verschillende boeren en telers komen nu samen op één plek: een digitaal platform vol inspiratie, recepten, video en achtergrondverhalen.’

'Trots op onze boeren'

Tim Hehenkamp, directeur Category Management bij Jumbo, vertelt: „De verhalen achter het product, van boeren en telers, krijgen helaas nog te weinig aandacht. Daar willen we graag verandering in brengen. Want we zijn trots op onze boeren en telers uit eigen land, die vol passie zijn over hun (familie)bedrijf.”

Keurmerken

Jumbo vertelt verder te werken aan de verduurzaming van haar versproducten met onafhankelijke keurmerken zoals Beter Leven, On the Way to PlanetProof en het Biologische keurmerk. Ook ontwikkelt Jumbo samen met boeren innovatieve concepten zoals Zonvarken, het plantaardige alternatief voor yoghurt van De Nieuwe Melkboer en de regeneratief geteelde waspeen. ‘Deze initiatieven dragen stuk voor stuk bij aan duurzamere resultaten zoals een gezondere bodem en beter dierenwelzijn. De supermarktketen investeert ook mee in een goed verdienmodel voor de boer’, aldus de supermarktketen.

Rundvlees op z’n Best

Een hoogtepunt op het platform vol verhalen van Dichtbij is volgens Jumbo de introductie van de Nederlandse rundvleesketen ‘Rund op z’n Best’. Met dit concept blijven kruislingkalfjes, een kruising van melk- en vleesrunderen, dichtbij op de boerderij. Zij groeien met oog voor dierenwelzijn op dezelfde boerderij of in de buurt op. Op dit moment komt 50 procent van het verse rundvlees van Jumbo van dit duurzamere concept uit Nederland.

Oogstfeest

Het platform (H)eerlijk van Dichtbij is sinds 1 juli te bezoeken via jumbo.com/vandichtbij. Hier ontdekken klanten en andere geïnteresseerden verhalen, recepten en achtergrondinformatie van de boeren en telers achter de Nederlandse versproducten van Jumbo. Dit seizoen wordt afgesloten met een oogstfeest op 14 augustus, waarbij deze boeren en telers extra in de schijnwerpers worden gezet.

Week van ons eten

De aandacht voor de bijzondere verhalen van boeren en telers krijgt een vervolg in de ‘Week van ons Eten’. Jumbo is partner van de landelijke ‘Week van ons Eten’, die plaatsvindt van 4 tot en met 11 oktober 2025. Een week waarin goed, lokaal en verantwoord eten centraal staat.

Lees hier de verhalen van broccolitelers Jan en Tjerk Holwerda (Lioessens), pluimveehouder Jesse Abma (Groningen) en edamameteler Harry Schreuder (Swifterbant).

Foto van Erik Kruisselbrink
Tekst: Erik Kruisselbrink

Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.

Beeld: Marloes Niemeijer

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top