
Lagere voederconversie is kans voor vleesvarkenshouders
Resultaat van jaren onderzoek en investeringen

Veranderende markten vragen om aangepaste strategie voor vleesvarkens
De varkenshouderij in Nederland is al jaren onderhevig aan heel wat veranderingen.
We zien dat varkensbedrijven momenteel specifieke strategische keuzes aan het maken zijn. Ze kiezen er bijvoorbeeld voor om te gaan leveren binnen bepaalde (keten) segmenten. Ze doen dat om minder afhankelijk te zijn van de exportmarkt (prijzen), maar ook voor een betere verwaarding van de extra eisen die op de sector afkomen. De veranderde markten bieden ook ruimte voor nieuwe ideeën en ontwikkelingen. Een extreem lage voederconversie is er daar één van.
Voor menig vleesvarkenshouder loont het de moeite om luxer voeren eens door te rekenen.
Rinus Veldhorst, Productmanager vleesvarkens
Voordelen van lage voederconversie met hoge groei
- Hogere groei betekent hogere omzet en hogere inkomsten
- Minimale mestproductie; mestkosten hebben een grote bijdrage aan de
kostprijs - Betere benutting van genetische potentie
- Invulling van duurzaamheidseisen vanuit de retail

De resultaten van de voerproef met geconcentreerde voeders
De proef is uitgevoerd op onze eigen onderzoeklocatie De Elsenpas. Binnen dit bedrijf wordt gewerkt met SPF-dieren, strikte hygiëne en werkprotocollen. Beren en gelten zijn apart gehuisvest. In de proef werden verschillende voeders getest. Daarbij werden dagelijkse voeropnames, vier wekelijkse gewichten en slachtdata verzameld. De resultaten zijn weergegeven in tabel 1. Daarbij heeft een deel van de varkens een 10% betere voerconversie behaald dan het gemiddelde.