Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsVleesVion wil lange termijn afspraken met boer

Vion wil lange termijn afspraken met boer

De nieuwe Vion topman Michiel Herkemij wil met varkenshouders lange termijn prijsafspraken gaan maken „Er is geen bedrijf wat je kunt runnen op wekelijkse prijzen. De enige manier voor een betere bedrijfsvoering is dat je naar lange termijn afspraken gaat.“

Hij denkt dat de invoering een geleidelijk proces is, wat niet abrupt gebeurt. De CEO van Vion deed zijn uitspraken maandagavond tijdens de presentatie van de jaarcijfers van Pigture Group in Arnhem. Herkemij verwacht zeker niet dat alle varkenshouders hier op zitten te wachten, maar hij hoopt dat een deel zich bij zijn ideeën aansluit. Zijn hoop is tweederde van de varkenshouders mee te krijgen.

Volgens hem is hun huidige concept Good Farming Star een goed voorbeeld van de weg die Vion verder wil inslaan. „We krijgen nu regelmatig telefoontjes van foodbedrijven die vlees van Good Farming Star willen.” Het concept van Vion telt nu 190 deelnemers. Herkemij signaleert hiervoor ook bij varkenshouders een toenemende belangstelling.

Retail krom gelachen
Ondertussen werkt Herkemij druk aan het herwinnen van het vertrouwen van de boer. „We gaan nu werk doen wat de afgelopen acht jaar is blijven liggen. De aandacht lag teveel bij Vion Ingredients. We gaan ons nu weer richten op het slachten.”

De nieuwe topman heeft zich de eerste maanden bij Vion verbaasd over de handelsmentaliteit in de varkensvleesketen. „Iedereen is de varkens door de keten aan het duwen. En dan zeggen we uiteindelijk tegen de retail: ‘jullie moeten dit en jullie moet dat’. De retail moet helemaal niks. Die hebben zich krom gelachen.”

Volgens hem moet je daarom stoppen met het duwen van de varkens door de keten. „De enige manier om een hogere prijs te krijgen, is merken gaan ontwikkelen en die gaan laden met een verhaal, smaak en vertrouwen.” Herkemij weigert te geloven dat de keten de consument niet kan verleiden tot het betalen van hogere prijzen voor varkensvlees. „We moeten alleen de consument heropvoeden.”

Holland als merk
Voor de binnenlandse markt voorziet hij meer differentiatie in varkensvlees. Voor de export heeft hij andere strategieën. Zo denkt hij na over het nadrukkelijk promoten van de nationale herkomst. „Holland is een fantastisch merk, alleen je moet het gaan laden.”

Verder wil de nieuwe topman graag ook buiten Europa kijken naar de afzetmogelijk voor varkensvlees. „Misschien moeten we onze focus ook meer verleggen naar de afzet van niet-versproducten. Als we niet vers hoeven te leveren, kunnen we andere internationale markten aanboren.”

Tekst: Ruben van Boekel

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Dossier(s)
Dit artikel is onderdeel van de volgende dossiers:
Vion
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top