Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenDierenleed zien, verandert vleesconsumptie niet

Dierenleed zien, verandert vleesconsumptie niet

Undercoverfilmpjes van dierenleed die in de media verschijnen, schokken wel maar overtuigen mensen niet om minder vlees te eten. Dit zegt media-onderzoeker Sara Nelissen (KU Leuven) in de Vlaamse krant De Morgen. Jongeren stoppen eerder met vlees eten vanwege milieu, dan vanwege mogelijk dierenleed.

Nelissen ondervroeg 434 jongvolwassenen tussen 18 en 35 jaar, van wie driekwart vrouwen. Vrouwen werden specifiek ondervraagd omdat van hen bekend is dat zij eerder geneigd zijn te kiezen voor een vleesloos voedingspatroon.

Volgens de onderzoekster voelen mensen zich wel verdrietig, gefrustreerd en machteloos als zij beelden zien, zoals vorig jaar uit het Belgische slachthuis in Tielt, en hebben zij dan de intentie om minder vlees te gaan eten. Feitelijk blijven ze echter bij hun normale voedingspatroon en blijven zij even veel vlees eten.

Ecologische motieven

Een jaar nadat de beelden uit Tielt naar buiten kwamen, at meer dan één op de vijf nog steeds dagelijks vlees en was zo'n 40 procent niet van plan te minderen met vlees of dierlijke producten. Meer dan een derde voelde geen morele druk om vlees te minderen, en 57 procent voelde geen morele druk om dierlijke producten te minderen. Een derde vindt het uitdrukkelijk niet belangrijk dat mensen minder vlees eten. De groep die het laatste jaar veel meer vegetarisch is gaan eten, is klein: 9 procent. Daarnaast lijken ecologische motieven zwaarder te wegen dan dierenleed, aldus De Morgen.

Nelissen verwacht dat de beelden wel een indirect effect hebben op het voedingspatroon. „Mensen gaan dierenwelzijn belangrijker vinden en dat kan op den duur het eetgedrag veranderen”, denkt zij. Activisten zijn niet verbaasd. „Dat het geen massaal effect heeft, is niet vreemd", zegt GAIA-directeur Michel Vandenbosch in de Vlaamse krant. „We zijn gewoontedieren en er zijn ook veel campagnes van de vleesindustrie. Toch groeit de groep mensen die mindert en heeft vlees een veel slechter imago dan dertig jaar geleden. Dat komt ook door dit soort acties."

Foto van Caroline van der Plas
Tekst: Caroline van der Plas

Tot oktober 2020 chefredacteur van Pig Business en Pluimveeweb bij Agrio Uitgeverij. Oprichter BoerBurgerTweet, mede-oprichter BoerBurgerBeweging en Team Agro NL. Schrijfster van het BoerBurgerBoek. Winnaar Gouden Greep 2019, de landelijke persprijs voor de beste landbouwjournalistiek, voor de artikelenserie Vegagressie. Haar motto was: Vertel je verhaal, anders vertellen anderen het voor je!

Beeld: Twitter Willy Borsus

Bron: De Morgen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top