Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsVleesVion wil minder arrogant worden

Vion wil minder arrogant worden

“Het oude Vion was arrogant richting boeren”, stelt topman Michiel Herkemij. “Wij gooien het roer om en gaan de samenwerking met ze aan.”

De blauwe en groene ellips in het vernieuwde logo vormen samen een hart. De lijnen zijn ronder en de naam is in kleine letters geschreven. Het is zeker niet de grootste verandering bij Vion, maar wel een die volgens Herkemij de nieuwe richting van het bedrijf benadrukt. Het logo is vriendelijker geworden en de afgeronde vormen staan voor partnerschap en solidariteit.

Samenwerking

Herkemij, die in januari benoemd werd als CEO van Vion, presenteert een half jaar later de nieuwe strategie van het bedrijf. Samenwerking is het sleutelwoord. Met boeren, die hij voor langere tijd aan het bedrijf wil binden met vaste contracten, maar ook binnen het bedrijf zelf. “Het oude Vion was een verzameling bij elkaar gekochte slachterijen waar geen enkele synergie tussen zat”, schetst hij de situatie die hij een half jaar geleden aantrof.

“Ingredients was de grote winstmaker en kreeg alle aandacht, maar naar de slachterijen werd niet omgekeken.” Hij schetst hoe de bedrijven er allemaal een eigen administratie op nahielden en hoe ICT-systemen niet met elkaar samenwerkten.

Markt- en boergericht

Dat gaat veranderen. Het nieuwe Vion bestaat uit drie divisies gegroepeerd rond producten. Er komt een divisie Rundvlees, een divisie Varkensvlees en een divisie Food Service. De focus verschuift van volumeproductie naar marktgerichtheid. En naar betere samenwerking met boeren. Herkemij streeft naar lange-termijnafspraken met zijn leveranciers, met prijzen die voor een periode van meerdere maanden vast liggen. “Dat is beter voor de stabiliteit van de hele sector”, meent hij. Daarbij wil Herkemij ook minder afhankelijker worden van de Duitse prijszetting. “Die automatische koppeling moeten we loszetten.”

In Nederland is de reorganisatie al ingezet, Duitsland moet nog volgen. Daar worden 5 tot 10 van de 35 locaties gesloten.

Foto van Wim van Gruisen
Tekst: Wim van Gruisen

Zoon van een Zuid-Limburgse pluimveehouder met eigen slachterij, geschoold als econoom. Sinds 2011 in dienst van Agrio, waar hij artikelen schrijft voor de regio- en vakbladen en de Agrio-websites. Zijn focus lag aanvankelijk op landbouweconomie, tegenwoordig vooral op de Haagse en Brusselse politiek.

Beeld: Ruben van Boekel

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Dossier(s)
Dit artikel is onderdeel van de volgende dossiers:
Vion
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top