Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarkt´Voerprijzen dalen sterker dan productprijzen´

'Voerprijzen dalen sterker dan productprijzen'

Varkens- en legpluimveehouders hebben het zwaar te verduren in 2014, vooral vanwege de tegenvallende prijzen. Dankzij de nog sneller gedaalde voerprijzen blijft de druk op de marges beperkt. De verschillen binnen de sector zijn van bedrijf tot bedrijf groot.

„Veehouders zullen vanwege de druk van burgers en overheid de sector meer en meer als managers gaan aansturen om de opgelegde kostprijsstijging goed te maken”, aldus Kees van Vliet, sectormanager Agrarisch bij ING in hun rapport.

Door toepassing van nieuwe technologieën en introductie van steeds meer productconcepten kan de veehouderij onderscheidende producten leveren ten opzichte van andere landen, zodat ook in de toekomst een leidende exportpositie kan worden gehandhaafd.

Consument en overheid
Zes op de tien mensen geeft aan dat ze bij agrarische producten in de supermarkt het minst vertrouwen hebben in de voedselveiligheid van vlees. Dit blijkt uit de antwoorden op de ING Vraag van Vandaag.

Hieruit blijkt ook dat consumenten bij hun aankopen nog altijd het meeste letten op de prijs (vier op de tien). Een toenemend aandeel noemt echter gezondheidsaspecten van het product het belangrijkste aandachtspunt.

De vleesketen zal nog beter moeten voorsorteren op deze wijziging in preferentie van de consument. Ook moet ze inspelen op de veranderende kijk van de overheid, die voedselbeleid belangrijker lijkt te gaan vinden dan landbouwbeleid.

Zeugen en vleeskuikens
Zeugenhouders hebben baat bij de sterke daling van de voerprijzen en de hoge biggenprijzen in de eerste helft van 2014. Ze realiseren daardoor bovengemiddelde saldi. Vleeskuikenhouders profiteren dit jaar van de gestegen vraag naar kip.

In 2015 trekken de Europese consumptieve bestedingen verder aan. Consumenten zullen daardoor weer eerder geneigd zijn andere vleesproducten te kopen in plaats van het goedkopere kippenvlees, verwacht ING.

Cruciaal voor vleespluimveehouders is dus diversificatie van exportmarkten. Kansen liggen er met de ontwikkeling van innovatieve concepten. Ook voor kalverhouders is ondanks goede rendementen de vraaggroei welkom.

Vleesvarkens en legpluimvee
Houders van legpluimvee kampen met Europese overproductie en een oneerlijke concurrentiepositie. Het gemiddelde maandsaldo was tot en met september dankzij gedaalde voerkosten positief (13.635 euro), terwijl het in deze periode in 2013 negatief was, maar is 21% lager dan het langjarig gemiddelde.

Varkensvlees is al sinds begin dit jaar onderhevig aan een Russische importstop. In combinatie met de afgenomen consumptie in zowel Nederland als de rest van de Europa heeft dit geleid tot een overaanbod op de Europese markt en lage afzetprijzen.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top