Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenColumn: Links lullen en rechts vullen

Column: Links lullen en rechts vullen

Johnny de Mol kreeg er flink van langs in de social media toen hij stelde minder vlees te eten om het milieu te sparen. Ondertussen laat hij gasten invliegen om in Portugal zijn bruiloft bij te wonen. Ook Lewis Hamilton vertoont dergelijk gedrag. De wereldkampioen Formule 1 is veganist en doet veel voor het goede doel. Daarvoor vliegt ’ie met zijn privéjet de hele wereld over.

De maakindustrie en de landbouw krijgen de zwarte piet (zwarte piet zelf trouwens ook) en moeten aan de bak het beter te doen voor mens, dier en milieu. Beroemdheden als Johnny en Lewis (ja Johnny, ik noem jou in één adem met hem) poetsen hun blazoen op met populaire milieupraat en betichten ondernemers van zakken vullen ten koste van het milieu. Maar ondertussen…

In de discussie over duurzaamheid (of milieu of carbon footprint of hoe je het ook wilt noemen) wordt volgens mij één ding vergeten. De discussie zou moeten beginnen met het onderscheid maken tussen zinnige en onzinnige activiteiten. Voedsel, gezondheid, energievoorziening en huisvesting zijn essentieel voor het leven van mensen. Die activiteiten mogen natuurlijk kritisch beoordeeld worden op milieu-impact, maar zijn in essentie duurzaam want onmisbaar. De gemakkelijkste milieuwinst is te behalen bij activiteiten die misbaar zijn.

Een fijn leven

De echte oorzaak van het probleem, de succesvolle voortplanting van de soort ‘mens’, willen we niet aanpakken dus laat ik buiten beschouwing. Maar al die mensen willen een fijn leven en belasten daarmee het milieu. Wat zouden we wat minder (of niet meer) kunnen doen? Toerisme, luxe spulletjes en over de top-vertier

Toerisme is volgens mij het meest destructieve voor de aarde. Mijn laatste vakantie (ja hoor, ik doe het ook) viel me op wat een volksverplaatsing we iedere keer weer organiseren. Vliegtuigen, auto’s, boten en treinen crossen de hele wereld over. Al die mensen die verplaatst worden, moeten op de plek van bestemming natuurlijk ook huisvesting hebben (die de rest van het jaar leegstaat) en trappen prachtige natuur plat. Ecotoerisme is het meest lachwekkende wat is bedacht om verantwoord op vakantie te gaan. Niks meer eco dan genieten van de omgeving waarin je woont.

Spulletjesverspilling

Naast voedselverspilling is spulletjesverspilling een inkoppertje als het om verantwoord consumeren gaat. Hebben we echt ieder jaar een nieuwe iPhone nodig (wat mij betreft is zo`n dure Apple sowieso absurd)? Waar is de tijd gebleven dat er ‘slechts’ één keer per jaar een nieuwe kledingcollectie werd uitgebracht? Wat doen we met de leegstand van een tweede huis?

Vertier is belangrijk. De Romeinen begrepen al dat brood en spelen essentieel zijn om het volk rustig te houden. Dus geen pleidooi voor stoppen met tv en theater. Maar hebben we al dat over de top-vertier nodig? We sturen mensen de hele wereld over om een mol te zoeken. Sporttoernooien worden groter en gekker. Ieder dorpje moet zijn eigen theater. We maken dure tv-programma’s die slechts door 200.000 mensen worden bekeken. Alleen het hergebruik van belegen tv-persoonlijkheden lijkt duurzaam.

Pilske

Onderwerp van vertier is bier en het valt me zwaar daar nu iets van te zeggen. Ik drink graag een pilske, maar op de keper beschouwd is bierdrinken nutteloos en daarmee de productie van bier ook. Ik las laatst een artikel over de toenemende groei van de bierproductie in Nederland. We hebben één van de grootste brouwers van de wereld binnen de landsgrenzen en een groot deel van de productie is voor de export. Een groot deel van de grondstoffen (gerst en hop) komt uit het buitenland. Het lijken wel boeren. Hun imago is echter beter en het product bier staat minder ter discussie dan vlees. Zou dat komen omdat het zo gezond is?

Afijn, we moeten uitgaan van eigen kracht en doen wat we kunnen doen om de belasting van het milieu te beperken. Ik vind het fijn dat Johnny en Lewis zo begaan zijn met dier en milieu, maar hou nou toch eens een keer op met links lullen en rechts vullen. Of zoals ik laatst tegen kwam op twitter: Meer op zijn Rotterdams en minder op zijn Amsterdams.

Foto van Huub Fransen
Tekst: Huub Fransen

Huub Fransen (1971) is de vierde generatie uit een molenaarsfamilie. In het dagelijks leven is hij directeur en eigenaar van mengvoerbedrijf Fransen Gerrits. Hij heeft een gezin met drie kinderen en is woonachtig in het Brabantse Erp. Naast zijn dagelijkse werk is hij bestuurlijk actief binnen de mengvoederbranche in onder meer Nevedi. Bovendien maakt hij vanaf het begin deel uit van de stichting Varkens Vandaag. Als ondernemer is hij betrokken bij de varkenshouderij en gefascineerd door de kracht van het familiebedrijf.

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top