Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktSupermarktkooponderzoek: ‘Slechts 16 procent consumenten koopt diervriendelijker vlees’

Supermarktkooponderzoek: ‘Slechts 16 procent consumenten koopt diervriendelijker vlees’

De bereidheid van de consument om meer geld te besteden aan diervriendelijker vlees wordt duidelijk overschat. Dat stelt een studie van de universiteit Osnabrück onder leiding van professor Ulrich Enneking. Slechts 16 procent van de consumenten is daadwerkelijk bereid om in de supermarkt het duurdere dierenwelzijnsvlees te kopen in plaats van gangbare producten. Het onderzoek werd financieel ondersteund door het Initiative Tierwohl (ITW).

Volgens de universitaire onderzoeksresultaten hadden de labels voor dierenwelzijn bij de onderzoeken in de supermarkten niet altijd een positieve invloed op de koopbereidheid van de consument. Bovendien zijn slechts prijsstijgingen van ongeveer 30 cent aanvaardbaar voor een middelzwaar varkensvleesartikel dat is geproduceerd volgens dierenwelzijnsnormen. Dit komt overeen met een prijsstijging van 9 procent tot 13 procent, afhankelijk van de startprijs van het product.

Tegenstrijdig koopgedrag

De onderzoekers van de universiteit van Osnabrück waren verrast door de resultaten, want eerdere onderzoek concludeerden dat consumenten in principe bereid waren om aanzienlijk meer voor diervriendelijker vlees te betalen. Maar uit dit recent onderzoek komt naar voren dat de waargenomen realiteit in het feitelijke koopgedrag meer gedifferentieerd en complex is.

Volgens professor Enneking wordt de bereidheid om meer geld te besteden aan diervriendelijker vlees vooral door consumenten uitgesproken, maar niet in de praktijk gebracht. De beperkte en daadwerkelijke ‘kooplust’ naar diervriendelijker vlees staat namelijk in contrast met de uitkomsten van een parallelle ondervraging van consumenten bij de kassa van de supermarkt. Daar zouden de klanten juist hebben aangegeven de voorkeur te geven aan dierenwelzijnsproducten.

Meer onderzoek nodig

Enneking benadrukt de complexiteit van het onderwerp en dat er talrijke factoren een rol spelen. Daarom is meer onderzoek nodig naar het echte koopgedrag van mensen en hoe deze beïnvloed kan worden. Verder denkt de Duitse professor dat een heel duidelijk nationaal dierenwelzijnslabel en een goede campagne voor bewustwording zouden kunnen helpen om dierenwelzijnsproducten beter onder aandacht van de consument te brengen.

De studie laat in ieder geval zien dat er op dit moment (in Duitsland) nog geen hele grote afzet is voor diervriendelijker vlees. Hoewel in Nederland alleen vlees van het Beter Leven keurmerk wordt verkocht, blijkt ook hier steeds weer dat er wel gezegd wordt meer te willen betalen, maar dat dit niet altijd opgevolgd wordt met een daadwerkelijke aankoop. Geld blijft een primaire factor voor aanschaf van vlees.

Foto van Reinout Burgers
Tekst: Reinout Burgers

Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.

Beeld: Twitter

Bron: Universiteit Osnabrück

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Pluimveeweb.nl logo
Alles over de Pluimveehouderij, economie, beleid, huisvesting, mechanisatie, lucht, water licht, voeding, gezondheid, fijnstof, legpluimvee, vleeskuikens, ouderdieren, broederij en fokkerij op Pluimveeweb.nl
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top