'Doneer voor sector-pr voor eerlijk beeld'

Zij volgen hiermee het voorbeeld van POV-voorzitter Ingrid Jansen, die eind januari een persoonlijke brief stuurde aan alle POV-leden en periferie met het verzoek een vrijwillige donatie te doen voor sectorcommunicatie en –pr.
In totaal is 500.000 euro nodig om alle communicatie- en pr-projecten op dezelfde wijze als voorheen te kunnen financieren. Dit is een gemiddelde van 100 euro per varkenshouder, meldt de POV in een persbericht.
Varkenshouders Aad van Leeuwen (Nederweert-Eind/Limburg), Sabine Grobbink (BargerCompascuum/Drenthe) en Johnny Hogenkamp (Dalfsen/Overijssel) hebben al een donatie gedaan en roepen al hun collega’s op hetzelfde te doen. „Pr en communicatie is voor iedereen belangrijk”, stellen zij.
Draagvlak nodig
Aad van Leeuwen vindt sectorcommunicatie en pr belangrijk om herkend en erkend te worden. „Als we als varkenshouderij geen pr en communicatie bedrijven, heb je geen draagvlak in de maatschappij en dat is nou net wat we wel nodig hebben, ook naar de politiek toe.”
Eind 2014 startte de familie van Leeuwen met het concept ‘Ons Boerenerf’. Door middel van een showroom stellen zij het bedrijf open voor boeren en burgers. Doneren voor sector-pr als varkenshouder is voor hem en zijn gezin dan ook volstrekt logisch.
„De sector is te lang in een hoekje gaan schuilen, om daar stilletjes te klagen dat de milieu- en dierenclubs er geen verstand van hebben. Dat is deels onze eigen schuld, en wat pr betreft kunnen we nog veel van hen leren.”
Burgers aangenaam verrassen
Sabine Grobbink, die schoolklassen ontvangt en actief over haar bedrijf en vanuit de stal Twittert, is het daarmee eens: „Mensen hebben vaak geen idee van de varkenshouderij. Alleen de negatieve verhalen kennen ze uit de media. Met een eerlijk beeld en verhaal zijn ze vaak aangenaam verrast.”
Zij roept haar collega’s eveneens op te doneren om de pr-projecten te kunnen blijven financieren. „Er zijn prachtige zichtstallen in Nederland en er is ook goede informatie voor kinderen op school. Daar moeten we zuinig op zijn.”
„Alleen door samen die kosten te dragen kunnen we dit mogelijk houden. Een positief en eerlijk beeld van de varkenshouderij is ongelooflijk belangrijk voor nu en in de toekomst!”
Maatschappelijke acceptatie
Johnny Hogenkamp, die zelf vaak groepen burgers ontvangt en zich als varkenshouder actief mengt in het verenigingsleven in Dalfsen en omgeving, snapt dat niet elke varkenshouder ervoor kiest om burgers te ontvangen en rond te leiden.
„Maar het minste wat je dan kunt doen, is het verrichten van een donatie aan de collectieve sector-pr”, meent hij. „Wanneer elke varkenshouder jaarlijks 1.000 euro begroot voor eigen bedrijfs-pr dan wel doneert voor het collectief, krijgen we allemaal een veelvoud terug aan maatschappelijke acceptatie.”
De drie varkenshouders doen dan ook een dringend beroep aan hun collega’s om te doneren. „Door zelf verantwoording te nemen krijg je vanzelf meer gevoel en betrokkenheid”, zegt Hogenkamp.