Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsVleesVion wil regie pakken voor betere samenwerking in varkenshouderij

Vion-topman: 'Wij kunnen van het Nederlandse varken een A-merk maken'

Vion wil regie pakken voor betere samenwerking in varkenshouderij

Vleesverwerker Vion wil de regie pakken om de Nederlandse varkenshouderij naar een goede toekomst te leiden. Woorden van deze strekking zijn van algemeen directeur Roland Lotgerink van Vion, maandagavond tijdens de jaarbijeenkomst van Topigs in Arnhem.

Lotgerink is ervan overtuigd dat de Noord-West Europese samenleving over tien jaar 20 procent minder vlees eet. „Dat gáát gebeuren”, waarschuwde de hoogste baas van Vion de volle zaal met varkenshouders en bedrijven in de periferie van de varkenshouderij.

Doorgaan op de oude weg op het gebied van productie, is volgens hem geen optie. Lotgerink vindt dat de Nederlandse varkenshouderij zich serieus moet gaan richten op een andere toekomst. „Terwijl in Europa de consumenten dierenwelzijn en milieu steeds belangrijker gaan vinden in hun eetpatroon, willen ze in China vooral veilig voedsel." Het door Afrikaanse varkenspest geplaagde land zal over enkele jaren de varkenssector weer op orde hebben en weer volop (veilig) varkensvlees produceren, voorspelt Lotgerink. „De import van China uit bijvoorbeeld Europa zal dan met 80 procent dalen", waarschuwt hij.

Nederland varken A-merk

Het veranderend consumptiepatroon in Europa en de zelfvoorziening van de Chinezen zullen grote invloed hebben op de varkensproductie hier. „De Nederlandse varkenshouderij heeft een goede toekomst als ze onderscheidende concepten maakt, waar de klant om vraagt." De Vion-topman doelt hierbij niet alleen op de vraag van consumenten in Nederland, maar ook om de vraag van anderen landen. „We moeten luisteren naar wat de klant wil. Wat wil Japan? Dát moeten we maken", noemt hij als voorbeeld. „Wij zullen zodanig unieke concepten moeten maken, die in het buitenland gewild zijn. Alleen zo kun je concurreren op de wereldmarkt", stelt Lotgerink. „We kunnen van het Nederlandse varken een A-merk maken. Premium merken kunnen ook hogere prijzen vragen."

(Tekst gaat verder onder de tweet)

Ronald Lotgerink @VION: "We kunnen van Nederlands varken A-merk maken. Premium merken kunnen hogere prijzen vragen." pic.twitter.com/xpXWDUjea0

— Pigbusiness.nl (@VarkensTweet) 27 mei 2019
X (Twitter) toestemming
Het bekijken van deze inhoud kan ertoe leiden dat cookies worden geplaatst door de aanbieder van dit onderdeel. Momenteel zijn jouw voorkeuren zo ingesteld dat je geen toestemming hebt gegeven om deze cookies te plaatsen, daarom kan je de inhoud niet bekijken. Wil je dat toch? Klik dan op de onderstaande knop om alsnog toestemming te geven.

Samenwerken

Lotgerink riep de sector dan ook op om intensief te gaan samenwerken. „Dit leidt tot lagere kosten, minder verspilling en transparantie in de keten. Data moeten met elkaar worden gedeeld.” Vion wil de regisseur hiervan worden. „En als je goed wilt samenwerken in de keten, moet je ook afspraken met elkaar gaan maken hoe je eventuele conflicten met elkaar oplost." Lotgerink toonde zich maandagavond geen pertinente tegenstander van prijsafspraken in de keten. „Als een varkenshouder over een langere periode weet wat hij voor zijn varkens krijgt, biedt dat wel zekerheid en rust", meent de Vion-baas.

Lotgerinks woorden vielen niet verkeerd in de zaal. Op de vraag of slachterijen als Vion de regierol moeten nemen bij ketensamenwerking, gingen veel handen omhoog. Lotgerink verbaasde het niet. De retail kan in zijn ogen de regierol nooit nemen, omdat maar een klein stukje van het vlees in Nederland blijft. Supermarkten kennen alleen die consument. De slachterij echter, is degene die het varken in de meeste stukken verdeelt en verkoopt. Dus het is volgens hem logischer dat de slachterij die rol pakt. „Wij kennen de consument het beste."

Foto van Caroline van der Plas
Tekst: Caroline van der Plas

Tot oktober 2020 chefredacteur van Pig Business en Pluimveeweb bij Agrio Uitgeverij. Oprichter BoerBurgerTweet, mede-oprichter BoerBurgerBeweging en Team Agro NL. Schrijfster van het BoerBurgerBoek. Winnaar Gouden Greep 2019, de landelijke persprijs voor de beste landbouwjournalistiek, voor de artikelenserie Vegagressie. Haar motto was: Vertel je verhaal, anders vertellen anderen het voor je!

Beeld: Vion

Bron: Eigen verslaggeving

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Dossier(s)
Dit artikel is onderdeel van de volgende dossiers:
Vion
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top