Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemen‘Collectief denken is niet de oplossing’

‘Collectief denken is niet de oplossing’

Dick Veerman is kritisch over de geluiden die hij opvangt over de manier waarop de regiegroep van Uri Rosenthal de Nederlandse varkenshouderij uit de crisis wil halen. „Ik hoor nog veel collectief denken, terwijl de varkensvleesmarkt om verscheidenheid vraagt.”

De regiegroep Vitale Varkenshouderij presenteert binnenkort hun bevindingen over de koers van de Nederlandse varkenshouderij. Journalist en oprichter van Foodlog.nl, Dick Veerman, vindt de geluiden die hij opvangt over de oplossingen niet hoopvol. Als voorbeeld noemt hij op Foodlog het Holland Varken. „Nederland exporteert zo’n 80 procent van zijn varkensvlees naar buurlanden. Die hebben allemaal een eigen varken, waar ze net als wij meer dan genoeg van hebben. Wie wil er dus een ‘Holland Varken’?”

Oplossing in ketenverband
Veerman zegt tegen Pigbusiness.nl dat de oplossing ligt in gesloten ketenverbanden. „Varkenshouders die zich op de binnenlandse markt richten zullen moeten integreren. Vanuit ketenverband moeten ze richten op onderscheidende producten.” Hij zegt dat varkenshouders dit niet alleen kunnen. „Boeren zijn productiechef op hun eigen bedrijf. Ze weten alles van het varken, maar zijn geen marketeers. Dat mag je ook niet van hen verwachten. Wel moeten ze zich realiseren dat ze dat wel kunnen als ze zich aansluiten bij integraties als Keten Duurzaam Varkensvlees en Frievar.”

Veerman zegt te geloven dat er bij supermarkten behoefte is aan meer onderscheidende concepten. „Supers willen allemaal hun eigen varken krijgen. Ze hebben meer dan ooit de behoefte om zich te onderscheiden van hun concurrenten. Ze vechten elkaar immers de tent uit op prijs. Dat is eindig.”

Huidige varkensstapel
Volgens de oprichter van Foodlog.nl betekent zijn visie niet dat de Nederland varkenshouderij niet moet blijven werken aan zijn exportpositie. „Ik zie twee kanalen. Varkenshouders die zich focussen op export en bedrijven die zich meer richten op de binnenlandse onderscheidende varkensproductie. Saneren door gestuurde krimp ziet hij niet als oplossing. De markt zal het moeten oplossen en, zegt Veerman, „dan zal blijken welke aantallen dieren reëel blijken.” Volgens hem gaat er nu om 'boeren die dat willen een faire kans te geven om in ketenverbanden te stappen.'

In samenwerking met de Provincie Noord-Brabant organiseert Foodlog donderdagavond 8 oktober een dialoog met verschillende partijen uit de varkensvleesketen. Vertegenwoordigers van onder meer Jumbo, Wakker Dier en Milieudefensie zullen aanwezig zijn. Verder zijn Hans Huijbers (ZLTO), Annemarie Spierings (Gedupeerde Brabant Agrarische ontwikkeling, Energie en Bestuur), Han Swinkels (Lector duurzame veehouderijketens HAS Den Bosch) en Robert Hoste (LEI) als prominente gasten in de dialoog over een marktgerichte aanpak aanwezig.

De avond start om 19.30 uur. Varkenshouders zijn van harte welkom. Aanmelden kan hier.

Tekst: Ruben van Boekel

Beeld: Ingrid Zieverink

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top