Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenPolitiek en beleidBoerBurgerBeweging wil deugterreur uitbannen

BoerBurgerBeweging wil deugterreur uitbannen

Burgers en journalisten denken bij voedsel en voedselproductie precies te weten hoe dat gaat, zonder zich daarin te verdiepen. In de media worden vervolgens vanuit die aannames gesprekken gevoerd. Deze ‘deugterreur’ wil de BoerBurgerBeweging uitbannen. Het is één van de speerpunten van de politieke partij in oprichting, laat mede-initiatiefnemer Wim Groot Koerkamp in een exclusief interview met Agrio weten.

Agrio heeft een poll geplaatst op vier websites met de stelling dat de BoerBurgerbeweging de Tweede Kamer in moet. Ruim 44 procent is het daar mee eens en 31 procent staat er dubbel in. In een poll op de sites van het AD/Stentor stond een vergelijkbare poll met ook een vergelijkbare verdeling. Wat zegt dat volgens u?
„Dit betekent dat de BoerBurgerBeweging een gevoelige snaar heeft geraakt onder boeren én burgers en dat we, zonder een nadere toelichting van ons programma, nu al op veel bijval mogen rekenen. Het sterkt ons in onze overtuiging dat dit het momentum is om uiting te geven van een positieve in plaats van negatieve boer-burger beweging en dat één of meerdere kamerzetels mogelijk zijn.”

Hoe is er gereageerd vanuit de sector en vanuit andere geledingen van de maatschappij?

„We houden natuurlijk alle mediakanalen nauwlettend in de gaten en constateren dat veel boeren en burgers met ons van mening zijn dat de informatie over voedselproductie frequent op een oneerlijke, suggestieve en eenzijdige manier wordt gebracht. BoerBurgerBeweging geeft een stem aan een grote zwijgende meerderheid onder de Nederlandse bevolking die vindt dat we trots mogen zijn op boeren, tuinders en vissers die op een verantwoorde manier gezond en eerlijk voedsel produceren. Dit betekent zeker niet dat we alles bij het oude willen laten. De wereld om ons heen verandert en boeren, tuinders en vissers moeten meebewegen. Derhalve de bewuste naamstelling BoerBurgerBeweging, afgekort BBB. Via de website en social media mogen we al rekenen op veel sympathie en volgers. De eerste donaties stromen binnen en ook de belangstelling voor het BoerBurgerBoek, dat 16 oktober op Wereldvoedseldag wordt gelanceerd, is groot.”

Kunt u al iets meer zeggen over de standpunten van de BoerBurgerBeweging?

„Jazeker, binnenkort geven we op onze website www.boerburgerbeweging.nl uitleg over onze standpunten. Speerpunten hierin zijn: beter onderwijs over eerlijk voedsel, betere voorlichting over eerlijk voedsel, geen verdraaiing van feiten (cherry picking), een beter ondernemersklimaat en het bannen van de deugterreur.”

Volgens sommige belangenorganisaties van boeren zouden jullie je moeten richten op de niet-stemmer van 2017, omdat boeren die al stemmen lastig los te weken zijn van bestaande partijen omdat ze daar op stemmen vanwege het bredere programma. Hoe ziet u dat?

„Ik betwijfel of boeren, tuinders en vissers zo stemvast zijn als de vraag suggereert. Agrariërs en mensen die actief zijn in de periferie van de land- en tuinbouw hebben er meer dan hun buik van vol doorlopend negatief neergezet te worden door de media. Dit beperkt zich overigens niet alleen tot agrariërs, ook de paardensport maakt inmiddels kennis met extremistische activisten. Eén incident en het hele mediacircus loopt er weer als een kip zonder kop achteraan. BoerBurgerBeweging wil balans brengen in de berichtgeving over voedselproductie. Bestaande partijen slagen er onvoldoende in zich op dit onderwerp te onderscheiden. Als one-issue partij staat een eerlijk verhaal over voedselproductie centraal. Dat spreekt boeren én burgers aan; dát vormt ons vertrekpunt.”

Hoe denken jullie een grote groep boeren achter jullie te krijgen met zoveel verschillende sectoren en belangen? Dat lukt belangenbehartigers ook steeds minder.

„Wij kijken niet naar wat boeren verschilt, maar wat ze verbindt. En dat is eerlijk zijn over voedselproductie. Als one-issue partij zijn we in staat onze boodschap helder en duidelijk voor het voetlicht te brengen. De behoefte om nepnieuws van echt nieuws te onderscheiden is groot. Voedselproducenten voelen feilloos aan dat dit het moment is om hun stem te laten horen. Te lang is het maatschappelijke debat gekaapt door negatieve framing over de wijze waarop in Nederland voedsel wordt geproduceerd. BoerBurgerBeweging gaat het lukken om deze negatieve spiraal, gevoed door een gebrek aan kennis en angstaanjagerij, te doorbreken.”

Spreken jullie jagers en vissers ook aan, omdat zij qua beeldvorming in hetzelfde schuitje zitten?

„Jazeker, jagers en vissers dragen evenzeer bij aan eerlijk voedsel, op een verantwoorde manier gereguleerd en gevangen. Feitelijk spreken we iedereen aan die behoefte heeft aan eerlijke informatie over voedsel. Dat betreft dus iedereen. Jij, ik, je buren, familie, iedereen. Ditzelfde geldt voor siertelers en landschapsbeheerders, zoals bijvoorbeeld rietsnijders. Gedreven ondernemers voor wie een gezonde grond en gezonde planten een voorwaarde is om überhaupt te kunnen ondernemen.”

De Nederlandse Akkerbouw Vakbond stelt dat de kracht van een one-issue-partij zoals de PvdD zit in de lobby en niet zozeer in de zetels. De landbouwsector praat wel veel in Den Haag maar lijkt weinig slagkracht te hebben. Hoe denken jullie dat voor elkaar te krijgen?

„Natuurlijk maakt lobbyen onderdeel uit van het kamerlidmaatschap; BoerBurgerBeweging loopt hier niet voor weg, integendeel. Zeker zo belangrijk is dat we juist via nieuwe mediatechnieken de kracht van eerlijke voedselproductie op een opvallende manier onder de aandacht brengen. We gaan eerlijke voedselproductie op een positieve manier agenderen.”

Hoe kom je aan goede mensen voor op de kieslijst die van onbesproken gedrag zijn?

„Dat is een kwestie van het vastleggen van duidelijke criteria. We maken een kandidatenprofiel en zullen uiterst zorgvuldig te werk gaan. Er zijn meerdere gedegen mensen beschikbaar in de markt. Prima kandidaten, die aanvoelen dat deze tijd vraagt om een andere manier van politiek bedrijven.”

Foto van Robert Ellenkamp
Tekst: Robert Ellenkamp

Opgeleid tot ruimtelijk planoloog, maar geboren met een journalistiek hart. Sinds 1999 werkzaam bij Agrio. Eerst als journalist en later als coördinator van de regionale vakbladen. Sinds 2009 verantwoordelijk voor alle redactionele producties op papier en online van Agrio. Geeft leiding aan het 18-koppige redactionele team en stuurt de ontwikkeling van nieuwe producten aan.

Beeld: Remarkable

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Melkvee.nl logo
Alles over de melkveehouderij, economische ontwikkelingen, beleidsonderwerpen, huisvesting, mechanisatie, voeding, gezondheid, voeding en fokkerij op Melkvee.nl
Akkerwijzer.nl logo
Alles over de akkerbouw, economische ontwikkelingen, verschillende teelten, gewasbescherming, bodemgezondheid, bewaring, bemesting, marktprijzen en het weer.
Pluimveeweb.nl logo
Alles over de Pluimveehouderij, economie, beleid, huisvesting, mechanisatie, lucht, water licht, voeding, gezondheid, fijnstof, legpluimvee, vleeskuikens, ouderdieren, broederij en fokkerij op Pluimveeweb.nl
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top