Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenVarkenshouder snapt dat het anders moet

Varkenshouder snapt dat het anders moet

Heftige discussies over waar het met de Nederlandse varkenshouderij heen moet zodat er meer rendement voor varkenshouders overblijft, kenmerkte de Jaarspecial van Pig Business gisteravond (woensdagavond 9 december) in Nederweert-Eind.

Dat er wat veranderd moet worden in de Nederlandse varkenshouderij zodat er meer rendement voor de varkenshouder overblijft staat voor alle aanwezigen vast, maar hoe daarover verschillen de meningen. Dat is de conclusie van de Pig Business Jaarspecial gisteravond bij ‘Ons Boerenerf’ waar 140 bezoekers op af kwamen.

Uri Rosenthal, voorzitter van de regiegroep Vitale Varkenshouderij, wil het woord ‘bulk’ niet meer horen omdat dat afbreuk doet aan het superieure product dat Nederlands varkensvlees is. Rosenthal wil dat de varkenshouders één blok gaan vormen om marktmacht te krijgen. „Iedereen verdient in de keten behalve de varkenshouder en dat moet veranderen”, zegt hij.

Jaap de Wit jr. van slachterij Westfort was het niet helemaal eens met Rosenthal, „Ik had u hoger ingeschat, slachterijen hebben het nu tijdens de crisis in de varkenshouderij ook moeilijk om hun hoofd boven water te houden.”

Ketenkwaliteitssysteem opzetten
NVV en POV-voorzitter Ingrid Jansen heeft vertrouwen in het plan vitale varkenshouderij dat door de POV aan de hand van avonden met varkenshouders is opgesteld. De koers daarvan bestaat uit drie pijlers: ketenversterking, kostenverlaging en faciliteren van stoppers en blijvers.

Jansen wil bijvoorbeeld de keuringskosten en mestafzetkosten verlagen en één ketenkwaliteitssysteem opzetten in plaats van de twee IKB’s die er nu zijn. De POV voorzitter is blij dat staatssecretaris Van Dam heeft aangegeven achter het plan te staan. „Van Dam ziet ook in dat er wat veranderd moet worden.”

Dromenland
Een kritische Brabantse varkenshouder vroeg Jansen en Rosenthal in welke droom zij leven. „Tijdens het verdrag van Den Bosch zijn er ook allerlei afspraken gemaakt over een ‘duurzame’ varkenshouderij, maar ik zie er niks van terug en beur niks extra’s voor mijn varkens. We kunnen praten tot we een ons wegen, maar er gebeurd toch niks.”

Jansen is het niet eens met de kritiek. Volgens haar is niets doen geen optie. „Ik heb vertrouwen in het traject Vitale Varkenshouderij van POV anders was ik er niet eens aan begonnen.”

Boerenpartij
Een andere varkenshouderij viel de kritische Brabantse varkenshouder bij en vindt dat er een boerenpartij moet komen in de Kamer. „De partij van de Dieren heeft 3 zetels en daar wordt naar geluisterd, terwijl over ons heen gelopen wordt. Ook al krijgt de boerenpartij maar vijf zetels, dan hebben we wat in te brengen.” Rosenthal is geen voorstander van een boerenpartij omdat de invloed van boeren in andere partijen zoals de VVD, CDA, SGP en ChristenUnie dan minder wordt.

De varkenshouder vroeg zich ook af waarom hij de hele dag reclamespotjes over kip hoorde en niet over varkensvlees. POV-voorzitter legde uit dat pluimveeslachterijen en pluimveevleesverwerkers dit samen betalen vanuit hun overkoepelende organisatie Nepluvi na het einde van het productschap maar dat het nog een lange weg is voordat varkensslachterijen dit doen.

Promoten in binnen- en buitenland
Volgens de vijf tafelgasten moet Nederlands varkens(vlees) in eigen land als in het buitenland gepromoot worden. „In Nederland is promotie belangrijk om bestaansrecht te houden en in buitenland vanwege de afzet”, zegt Jaap de Wit.

Rosenthal hoopt onder de noemer ‘Holland Varken’ het Nederlandse varken beter te positioneren in het buitenland. „De Denen is het gelukt en Friesland Campina lukt het met zuivel in China ook en als je product in het buitenland als onderscheidend wordt gezien dan kun je het voor een meerprijs verkopen.”

Aansprekend en smaakvol
Frans de Rond van Livar varkens vindt de naam ‘Holland Varken’ te algemeen. Vlees moet volgens hem aansprekend en smaakvol zijn. „Met aansprekend en smaakvol varkensvlees hebben we een aantal Nederlandse restaurants een aantal geleden weten over te halen om weer varkensvleesgerechten op hun menukaart te zetten”, zegt hij.

Volgens Gé Backus, directeur van Connecting Agri & Food kunnen we ook wat doen aan de consumptiedaling in Nederland door te sturen op vlees- en vetkwaliteit in plaats van karkaskwaliteit om zo de smaak te beïnvloeden.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Gerard Burgers

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top