Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenPolitiek en beleidCarola Schouten start groot onderzoek naar prijs die boeren krijgen voor hun product

Carola Schouten start groot onderzoek naar prijs die boeren krijgen voor hun product

Veel boeren en tuinders vinden dat ze (te) weinig invloed hebben op de prijs die ze kunnen vragen voor hun producten. Ook geven boeren en tuinders aan dat de eisen op het gebied van dierenwelzijn en duurzaamheid worden verhoogd, zonder dat daar extra inkomsten tegenover staan. Minister Carola Schouten wil de prijsvorming in de keten onderzoeken. Vijftienduizend boeren en tuinders krijgen daarvoor deze week een email met het verzoek om aan dit onderzoek mee te doen.

Minister Schouten van LNV wil de positie van boeren en tuinders in de voedselketen versterken. Vandaar dat zij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft gevraagd om de prijsvorming in de keten inzichtelijker te maken en om eventuele problemen bij de prijsvorming aan het licht te brengen. Een deel van het onderzoek wordt op verzoek van de ACM uitgevoerd door Wageningen Economic Research.

Online onderzoek

Voor dit onderzoek laat Wageningen Economic Research een online onderzoek onder boeren en tuinders uitvoeren door agrarisch onderzoeksbureau Geelen Consultancy uit Wageningen. Rond donderdag 13 februari ontvangen ongeveer 15.000 agrarische ondernemers een uitnodiging per e-mail met een link naar het online onderzoek.

Het online onderzoek richt zich op verschillende soorten agrarische sectoren en ketens, waarbij een zestal producten specifiek wordt uitgewerkt: melk, varkensvlees, uien, witte kool voor zuurkool, tomaten en peren. Indien een boer of tuinder één of meer van de genoemde producten produceert, dan wordt het zeer op prijs gesteld als men meewerkt aan dit belangrijke onderzoek.

Andere producten

Maar ook als een boer of tuinder andere voedselproducten produceert, wordt men uitgenodigd om deel te nemen aan het onderzoek, omdat alle informatie over dit belangrijke thema de onderzoekers helpt om een goed beeld te schetsen. De resultaten van het onderzoek zijn in het belang van de agrarische ondernemers, omdat ze gebruikt worden voor de inrichting van het beleid dat de positie van boeren en tuinders in de keten moet versterken.

Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 – 12 minuten. Uiteraard worden alle antwoorden anoniem verwerkt. De resultaten van het onderzoek worden in juni 2020 bekend gemaakt door de ACM.

Onder andere LTO Nederland, Glastuinbouw Nederland, Groentenfruit Huis, NFO, NAV, NMV, POV, Bionext en Biohuis steunen het onderzoek.

Foto van Caroline van der Plas
Tekst: Caroline van der Plas

Tot oktober 2020 chefredacteur van Pig Business en Pluimveeweb bij Agrio Uitgeverij. Oprichter BoerBurgerTweet, mede-oprichter BoerBurgerBeweging en Team Agro NL. Schrijfster van het BoerBurgerBoek. Winnaar Gouden Greep 2019, de landelijke persprijs voor de beste landbouwjournalistiek, voor de artikelenserie Vegagressie. Haar motto was: Vertel je verhaal, anders vertellen anderen het voor je!

Beeld: Albert Heijn

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top