Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsVleesSlachterij en verwerkingVion zet meer stappen op lucratieve vleesvervangersmarkt

Vion zet meer stappen op lucratieve vleesvervangersmarkt

Vion wil de komende jaren verder inzetten op verduurzaming van de vleesproductie en meer inzetten op het produceren van plantaardige eiwitten. Die strategie werd in 2018 al aangekondigd.

„We zagen vorig jaar maatschappelijke onrust over onze manier van voedsel produceren in onze thuismarkten. In 2019 hebben we een nieuwe strategie, 'Building Balanced Chains' ontwikkeld, met die maatschappelijke ontwikkelingen in het achterhoofd”, zegt algemeen directeur Ronald Lotgerink van Vion. Door duurzame en moderne ketens te ontwikkelen zegt Vion de sector ‘sterk en weerbaar te willen maken en een voor allen gezond toekomstperspectief te bieden’.

Lucratieve markt

Hoewel Vion dit niet hardop zegt, is de productie van vegetarische producten echter vooral een lucratieve markt. Goedkope grondstoffen die in bulk worden geproduceerd, kunnen flink worden verwaard. Vleesvervangers zijn in de winkel vaak vier keer zo duur als vlees.

De nieuwe business unit Retail gaat zich binnen Vion bezighouden met innovaties, plantaardige eiwitproducten en vleesproducten voor retailklanten.

Duurzame groei

In de nieuwe ondernemingsstrategie is duurzame groei een essentieel onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden van het bedrijf, zegt Lotgerink. „Vion brengt daarom elk jaar een afzonderlijk MVO-rapport uit om verslag te doen van de stappen die het bedrijf zet in de thema’s die maatschappelijk belangrijk zijn en waar het daadwerkelijk invloed op kan uitoefenen."

Kerngegevens operationeel en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)

  • Start van de nieuwe Vion strategie “Building Balanced Chains” met concepten voor duurzame ketens.
  • Investering van 35 miljoen euro in de Vion locatie Boxtel, waardoor een kortere keten en een duurzame manier van werken op één locatie mogelijk wordt
  • Vion staat in de top van de wereldwijde “Business Benchmark on Farm Animal Welfare” (BBFAW) en is weer gestegen op de “Transparantiebenchmark”.
  • Good Farming Star, Good Farming Balance, Good Farming Organic, De Groene Weg, GQB, zijn voorbeelden van de strategie “Building Balanced Chains”.
  • Vion lanceert een nieuwe plantaardige proteïne keten voor retailklanten onder de naam “ME-AT”.
  • De runderslachterij in Leeuwarden is omgebouwd tot een fabriek voor plantaardige vleesvervangers.
  • Vion benoemt 18 relevante thema’s in het MVO beleid, waarvan 11 sociale thema’s, 5 milieu thema’s en 2 economische thema’s. Op 9 thema’s heeft Vion actief beleid geformuleerd in de organisatie.
  • Lancering van de keten Good Farming Organic in Duitsland.
  • De gemengde (varkens en runderen) locatie Altenburg in Duitsland stopt met de aanvoer van varkens en investeert in de uitbreiding van de runderslachterij.
Foto van Caroline van der Plas
Tekst: Caroline van der Plas

Tot oktober 2020 chefredacteur van Pig Business en Pluimveeweb bij Agrio Uitgeverij. Oprichter BoerBurgerTweet, mede-oprichter BoerBurgerBeweging en Team Agro NL. Schrijfster van het BoerBurgerBoek. Winnaar Gouden Greep 2019, de landelijke persprijs voor de beste landbouwjournalistiek, voor de artikelenserie Vegagressie. Haar motto was: Vertel je verhaal, anders vertellen anderen het voor je!

Beeld: Caroline van der Plas

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Dossier(s)
Dit artikel is onderdeel van de volgende dossiers:
Vion
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Melkvee.nl logo
Alles over de melkveehouderij, economische ontwikkelingen, beleidsonderwerpen, huisvesting, mechanisatie, voeding, gezondheid, voeding en fokkerij op Melkvee.nl
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top