Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsVleesRetail en consumentMarktaandeel biologisch in supermarkt, wil niet echt stijgen

Marktaandeel biologisch in supermarkt, wil niet echt stijgen

Het marktaandeel van biologisch voedsel in de Nederlandse supermarkten, kruipt maar mondjesmaat omhoog. In 2019 steeg het aandeel naar 3,21 procent. In 2018 was dit 3,19 procent, blijkt uit nieuwe verkoopcijfers van supermarkten (IRI, 2020). De totale omzet op biologische producten in de supermarkt is met 4,9 procent gestegen, daarmee lijkt de groei van de afgelopen jaren op biologisch te stagneren. In 2018 steeg de omzet op biologische producten in de supermarkt nog met 8,2%.

Daarmee is er nog een enorm gat te overbruggen om naar 25 procent biologische landbouw te groeien in 2030, zoals het streven in de Green Deal van de Europese commissie. Een nieuw stimuleringsbeleid moet zowel vraag als aanbod gaan stimuleren, vindt brancheorganisatie Bionext.

Andere aanpak

Voor een evenwichtige groei van de markt is het belangrijk dat vraag en aanbod gelijk oplopen, om te voorkomen dat boeren met overschotten blijven zitten. Dat er drastische maatregelen moeten komen om die marktbeweging op gang te brengen, lijkt Michaël Wilde, directeur van brancheorganisatie Bionext, vanzelfsprekend.

„Als we echt willen dat biologisch een groter aandeel gaat innemen in de Nederlandse supermarkt, dan is er een rigoureus andere aanpak nodig dan de afgelopen jaren, om er voor te zorgen dat de vraag bij consumenten en het aanbod in de Nederlandse retail gelijk stijgen. Daarbij is het van groot belang de belangrijkste barrières bij de consument weg te nemen, 68 procent van de consumenten geeft aan nu niet vaker biologisch te kopen door de prijs", zegt De Wilde

Prijs

In september deelt de biologische branche haar aanbevelingen aan de Nederlandse overheid, die moeten leiden tot een forse groei in biologische markt. De stimuleringsmaatregelen zijn zowel aan vraag als aanbod noodzakelijk, om te voorkomen dat boeren met overschotten komen te zitten. Zo kan een BTW-verlaging consumenten stimuleren vaker voor biologisch te kopen en kan gericht advies boeren helpen om de overstap naar biologisch makkelijker te maken.

IRI cijfers 2019

De totale omzet op biologische producten in de supermarkt is met 4,9 procent gestegen, daarmee lijkt de groei van de afgelopen jaren op biologisch te stagneren. In 2018 steeg de omzet op biologische producten in de supermarkt nog met 8,2 procent.

Biologische eieren nemen nog steeds de koppositie in met hoogste marktaandeel van 16,6% (op de totale eieromzet in de supermarkten). De categorie biologische koffie/thee/cacao groeide het sterkst met 14,9 procent.

Foto van Caroline van der Plas
Tekst: Caroline van der Plas

Tot oktober 2020 chefredacteur van Pig Business en Pluimveeweb bij Agrio Uitgeverij. Oprichter BoerBurgerTweet, mede-oprichter BoerBurgerBeweging en Team Agro NL. Schrijfster van het BoerBurgerBoek. Winnaar Gouden Greep 2019, de landelijke persprijs voor de beste landbouwjournalistiek, voor de artikelenserie Vegagressie. Haar motto was: Vertel je verhaal, anders vertellen anderen het voor je!

Beeld: Susan Rexwinkel Agrio archief

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Pluimveeweb.nl logo
Alles over de Pluimveehouderij, economie, beleid, huisvesting, mechanisatie, lucht, water licht, voeding, gezondheid, fijnstof, legpluimvee, vleeskuikens, ouderdieren, broederij en fokkerij op Pluimveeweb.nl
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top