Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsVlees‘Aantal varkens Beter Leven Keurmerk stijgt met 40 procent'

‘Aantal varkens Beter Leven Keurmerk stijgt met 40 procent'

Het aantal varkens dat wordt gehouden onder het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming blijft toenemen en stijgt in 2016 explosief met 40 procent.

Dat meldt de Dierenbescherming. Daarmee zijn het aantal varkens de grootste stijger, gevolgd door vleeskuikens waar het aantal dieren binnen het sterrensysteem met 28 procent groeide. Het totaal aantal varkens, runderen en kippen dat wordt gehouden onder het Beter Leven keurmerk is gestegen met 27 procent. Dit jaar vallen 26 miljoen dieren onder de criteria van het sterrensysteem van de Dierenbescherming. In totaal gaat het om 5,5 miljoen dieren meer dan in 2015.

Kippen vormen met ruim 21 miljoen vleeskuikens en zo'n 1 miljoen leghennen de grootste groep dieren onder het keurmerk, gevolgd door bijna 3 miljoen varkens en ongeveer 275.000 runderen en kalveren. „Ik verwacht dat we in 2017 de grens van 100 miljoen dieren die we sinds de introductie van ons keurmerk in 2007 een beter leven hebben kunnen geven zullen bereiken", voorspelt directeur Peter Verdaasdonk van de Dierenbescherming.

Verdubbeling
Steeds meer supermarkten kiezen ervoor om hun aanbod duurzamere en diervriendelijker geproduceerde producten groter te maken. „In 2016 liggen er bijna 4.000 producten met het Beter Leven keurmerk in de schappen van de supers", aldus Verdaasdonk. Supermarkten bieden nu bijvoorbeeld ook varkensvleeswaren aan met een ster van het Beter Leven keurmerk, waardoor nu het overgrote deel van het varken wordt gebruikt. Voorheen was dat nog niet de helft van het dier. Naast onder meer soepen, salades en andere verwerkte producten is er inmiddels ook honden- en kattenvoer met het Beter Leven keurmerk.

Buiten de supermarktbranche begint het Beter Leven keurmerk ook steeds meer voet aan de grond te krijgen, hoewel hier volgens de Dierenbescherming nog veel te winnen valt. „Toch zie je ook hier dat foodservicebedrijven, zoals bedrijfsrestaurants en tankstations, gaandeweg hun snacks en broodjes door diervriendelijkere versies met ons keurmerk vervangen", aldus Verdaasdonk.

Omzetstijging
Inmiddels zijn ook eerste, voorlopige omzetcijfers voor 2016 bekend geworden. In 2015 was de totaalomzet met Beter leven keurmerk 592 miljoen euro. De eerste helft van 2016 laat een substantiële stijging zien van richting de 40 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Het Beter Leven keurmerk is in 2007 door de Dierenbescherming geïntroduceerd als een 3-sterrensysteem dat de mate van diervriendelijkheid van een product aangeeft: hoe meer sterren, hoe diervriendelijker. Het eerste keurmerk werd toegekend aan producenten van een langzaam groeiend vleeskuiken als alternatief voor de plofkip. Met het keurmerk wil de Dierenbescherming consumenten overhalen te kiezen voor minder, maar beter vlees en biedt zij het bedrijfsleven de gelegenheid geleidelijk over te stappen op een diervriendelijker aanbod van vlees en eieren.

Tekst: Ruben van Boekel

Beeld: Agrio archief

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top