Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsVlees‘Consument is bereid meer voor voedsel te betalen’

‘Consument is bereid meer voor voedsel te betalen’

De consument is best bereid meer voor zijn eten en drinken te betalen. Voorwaarde is wel dat er meer tegenover moet staan, zoals meer kwaliteit of een verhaal achter een product.

Dat is de overtuiging van Sebastiaan Schreijen. De Rabobank-analist is gespecialiseerd in consumentengedrag en deed zijn uitspraken vorige week op de jaarlijkse Nuffield najaarsbijeenkomst in Dronten op de Aeres Hogeschool. Volgens Schreijen biedt de huidige consument kansen voor boeren en telers. „De consument is steeds lastiger is om te peilen en vertoont extremer gedrag. Het ene moment eten ze gezond en het andere moment gaan ze naar de snackbar. De consument vertoont grillig gedrag op willekeurige momenten.”

Extreem gedrag
De Food & Agri Researcher zegt dat de gangbare consument meer en meer verdwijnt. „We kochten wat de massa kocht. Je ziet nu dat dit midden steeds meer leegloopt. Er is steeds meer neiging naar extreem gedrag.” Schreijen verwacht niet dat de totale uitgaven voor voedsel gaan stijgen. De huidige 10 tot 12 procent van het besteedbaar inkomen zullen volgens hem redelijk stabiel blijven.

De komende jaren verwacht de analist met name een sterke groei in online food shopping. Voor met name versproducten ziet de Rabobankman online veel kansen. „De verscategorie verkoopt het beste online. Online zijn de producten meer vers dan waar dan ook. De keten is korter wat een supermarkt nooit voor elkaar zal krijgen.”

Schreijen vindt dat de agrarische ondernemer veel meer zijn bedrijfsvoering op dergelijk consumentengedrag kan aanpassen. „Het kan niet meer als je als boer zomaar je producten aan de rand van het erf afzet, zonder dat je met consumentengedrag bezig bent.”

Tekst: Ruben van Boekel

Beeld: Ruben van Boekel

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top