Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenVeel kritiek op advertentie Postcodeloterij

Veel kritiek op advertentie Postcode Loterij

Boeren krijgen veel bijval voor de in hun ogen misplaatste advertentie van de Postcode Loterij voor hun steun aan Wakker Dier. Zo plaatste pluimveehoudster Jolanda Kieftenbeld een blog die inmiddels 230.000 mensen heeft bereikt en meer dan 1.585 keer is gedeeld.

De blog volgde op een paginagrote advertentie van de Nationale Postcode Loterij in een aantal dagbladen van een varken in het modder. De Postcode Loterij meldde in de advertentie dat het ‘Wakker Dier’ steunt omdat die zou ‘vechten dat de boer een eerlijke prijs krijgt’ van supermarkten. „In werkelijkheid vecht Wakker Dier niet voor de boer, maar tegen de boer. Elke keer weer wordt door Wakker Dier gedaan alsof wij, gangbare boeren, onze dieren mishandelen. Dat klopt niet met het werkelijke beeld’’, zegt Jolanda Kieftenbeld.

Raakt je als boerin
Van 9 tot 16 december verzorgde pluimveehoudster Jolanda Kieftenbeld het twitterplatform @boerburgertweet. Afgelopen vrijdag postte ze een blog als reactie op de paginagrote advertentie van Wakker Dier. In haar blog en tijdens de twitterweek voor @Boerburgertweet vertelde Jolanda Kieftenbeld over de keuzes die de consument kan maken en de onjuiste bejegening als vee-industrie. Alle boeren zorgen met passie en liefde voor hun dieren, of ze nu binnen of buiten lopen.

„En als je dan ’s ochtends zó’n advertentie van de Postcode Loterij ziet in de krant..... Van de Postcodeloterij die Wakker Dier bejubelt omdat die tegen de zogenaamde ‘vee-industrie’ zou zijn. En dat Wakker Dier voor zo’n loze kreet als ‘vee-industrie’ door diezelfde Postcode Loterij elk jaar beloond wordt met 500.000 euro. Dat raakt je als boer(in). Want ik denk dan…. Welke vee-industrie?”

Op twitter uiten verschillende boeren hun ongenoegen over de advertentie met de mededeling dat ze hun lidmaatschap bij de Postcode Loterij opzeggen. Het is niet de eerste keer dat de loterij kritiek krijgt vanuit de veehouderij. Twee jaar geleden maakten verschillende veehouders bezwaar tegen de bijdrage van 500.000 euro die Wakker Dier ontvangt van de Postode Loterij.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Tekst: Ruben van Boekel

Beeld: Twitter

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top