Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsVlees'Online verkoop van varkensvlees kansrijk'

'Online verkoop van varkensvlees kansrijk'

Online verkoop van agrarische producten zoals varkensvlees is een kans voor varkenshouders.

Dat zegt Rob Morren, sector banker food van ABN Amro. „Eén op de tien Nederlanders koopt wel eens online voedingsmiddelen. En dat percentage stijgt. De verwachting is dat in 2020 circa 5 procent van de boodschappen online wordt gekocht”, vertelt Morren. „Daarbij praat je over een omzet van 2 miljard euro.”

Dat biedt volgens hem kansen voor varkenshouders. „Varkensvlees kan online worden gekocht via een website van een varkenshouder of websites zoals het nieuwe platform Shobr”, zegt Morren.

Relatie met eindconsument

Wanneer een varkenshouder via huisverkoop of een eigen website varkensvlees wil verkopen is zelf een relatie opbouwen met eindconsument cruciaal volgens hem. De bankier adviseert om samen met andere versproducenten een online aanbod te bedenken. Om succesvol te worden is een goed verhaal, onderscheidend concept, goede prijsstelling en een uitgekiende verslogistiek richting consument nodig. Voor dat laatste komen steeds meer dienstverleners die een online propositie ook voor kleinere partijen mogelijk maken.

Supermarkten verkopen momenteel ook steeds meer producten online. In 2016 verkochten Nederlandse supermarkten voor circa 650 miljoen euro online. Een groot deel daarvan gaat echter nog naar de klein zakelijke markt zoals kinderdagverblijven en kantoren. Veel supermarkten worstelen nog met het winstgevend krijgen van de operatie.

Vanwege de traditioneel hoge supermarktdichtheid in Nederland loopt de online verkoop van voedingsmiddelen in zijn totaliteit echter achter bij bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk waar de supermarktdichtheid veel lager is.

Herkomst nog belangrijker

De bankier noemt ook nog andere trends. „Nederlanders vinden de herkomst van versproducten steeds belangrijker. In januari 2016 gaf 18 procent van de Nederlanders aan de herkomst van vlees belangrijk te vinden. In januari 2017 bedroeg dit percentage al 22 procent. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van GFK en ABN AMRO.”

Hier moet de agrarische sector volgens hem gebruik van maken. Dit kan door de herkomst duidelijk op verpakkingen te vermelden of gebruik te maken van lokale/regionale branding, kwaliteit of de ‘gunfactor’ van de agrariër.

Versverkoop groeit harder

Ook groeit de omzet van ‘versverkoop’ in supermarkten harder dan ‘houdbaar’. Daarnaast bereiden steeds minder Nederlanders hun voedsel zelf in huis klaar, maar gaan ze meer buitenshuis eten of laten warme maaltijden thuis bezorgen. Daar kunnen voedingsmiddelenbedrijven volgens Morren op inspelen door bijvoorbeeld eenvoudig bereidbare producten aan te bieden voor in de professionele keuken.

Verder vindt de Duitse consument kwaliteit steeds belangrijker. In 2008 vond 47 procent kwaliteit het belangrijkste en 53 procent de prijs. In 2015 vond 52 procent kwaliteit het belangrijkste en 48 procent prijs. Dat blijkt uit Duits onderzoek van GFK.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Agrio archief

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top