Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsVlees'Consument wil gemak en onderscheidende voedingsproducten'

'Consument wil gemak en onderscheidende voedingsproducten'

Consumenten vragen in de toekomst meer gemak en onderscheidende voedingsproducten. Hier moeten leveranciers op inspelen.

Dat zei Jan-Willem Grievink woensdag 17 mei tijdens het Pluimvee Symposium Leg in Eersel (NB). Grievink houdt zich al jaren bezig met consumentengedrag wat betreft voedingsproducten. „Vroeger werd veel tijd besteed aan koken, soms wel 150 minuten. Maar jonge consumenten gunnen zich daar geen tijd voor en besteden maximaal 25 minuten aan het bereiden van een maaltijd. Gemak is voor hen en ook voor de toekomstige generaties erg belangrijk.” Volgens Grievink moeten leveranciers hier op inspelen door kant-en-klaar voedingsproducten te leveren die binnen een paar minuten klaar zijn. 

In grote steden zoals New York en London komen steeds meer appartementen zonder keuken. „Een vriend van mij uit New York die heeft uitgerekend dat uit eten gaan goedkoper is dan een keuken van 30.000 Dollar in te laten bouwen. Bovendien levert hij dan weer 12 vierkante meter van zijn appartement aan ruimte in. Dat gaat ten koste van zijn woongemak.” Dat laat volgens hem ook zien dat gemakt steeds belangrijker wordt. 

Naast gemakt ziet hij ook veel kansen voor voedingsproducten die zich onderscheiden qua gezondheid, versheid of waar een verhaal achter zit, zoals vers van de boer. „Jonge consumenten gaan steeds meer buitenshuis eten. Dat is een trend. Maar als ze dan een keer koken, bijvoorbeeld in het weekend, dan willen ze onderscheidende producten hebben.”

Macht bij consument

Grievink keek ook nog even terug. Vroeger in de jaren ’40 lag de macht in de keten bij de herenboer, die had veel aanzien en een goed inkomen. Daarna kwam de macht te liggen bij de A-merk leveranciers zoals een Unilever. Sinds de jaren ’80 ligt de macht bij de supermarkten, waarvan in Nederland slechts vijf inkooporganisaties zijn. 

Binnen een paar jaar komt de macht echter bij de consument te liggen volgens Grievink. „Met hun smartphone vergelijken jonge consumenten bij welke supermarkt ze het goedkoopste hun gewenste maaltijd kunnen kopen of bij welk restaurant ze het lekkerste kunnen eten.” Hij verwacht ook dat er steeds meer voedingsmiddelen online gekocht gaan worden in de toekomst.

Onderscheiden en aanbod beperken

Volgens LTO/NOP-voorzitter Eric Hubers hebben pluimveehouders elkaar jarenlang beconcurreerd met bulkproducten. „Nu moeten we oppassen dat we elkaar niet gaan beconcurreren met concepten. Dan kan een afnemer zeggen ‘ik kies toch voor dat concept omdat die goedkoper is’.”

„Om succesvol te zijn, moet een leverancier dus ook een pluimveehouder zich onderscheiden. Al moet hij samen met zijn collega’s ook het aanbod beperken”, reageerde Grievink.

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top