Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsVleesNederland is nog steeds niet BBQ-moe

Nederland is nog steeds niet BBQ-moe

We BBQ’en steeds bewuster en met nieuwe technieken volgens het 3e Nationaal BBQ-Onderzoek 2017. Uit dit online onderzoek onder 854 Nederlanders tussen de 18 en 70 jaar blijkt ook dat kwaliteit de kwantiteit aan het inhalen is.

BBQ’en blijft in Nederland onverminderd populair. Net als in voorgaande jaren maken negen op de tien Nederlanders jaarlijks minimaal één BBQ mee. En de meesten van hen doen dat nog veel vaker. Wel is het productaanbod op een gemiddelde BBQ minder royaal dan in 2016. Bewuster BBQ’en is de trend, ook met minder verschillende dranken erbij. Kwaliteit haalt kwantiteit in. En we nemen de tijd om nieuwe kooktechnieken uit te proberen. Het derde Nationale BBQ Onderzoek werd uitgevoerd door Trendbox en Activate&Co.

Hoge waardering

Een derde van de Nederlander (32 procent) barbecuet zelfs minimaal zes keer per jaar. Slechts 7 procent heeft helemaal niets met dit fenomeen. De meest recente BBQ waarbij mensen aanwezig waren, waarderen ze met een schoolcijfer van 7,7. In 2016 was deze waardering precies even hoog: van BBQ-moeheid is geen sprake. Groenten en aardappels legt men wat minder op de grill, maar steeds vaker verschijnt de groene salade als side dish op tafel. Dezelfde teneur zien we bij het aantal dranksoorten dat men op de meest recent bezochte BBQ nuttigde: 1,9 gemiddeld, tegen 2,3 in 2016.

Bewuster BBQ’en

Vlees blijft het hoofdingrediënt, maar de vettere vleessoorten legt men minder vaak op de grill volgens dit onderzoek. Daarnaast experimenteren meer mensen dan in 2016 met BBQ-technieken zoals roken, stoven en pizza’s bakken (op indexbasis +14). Steeds meer BBQ-chefs leren steeds meer bij en proberen vlees en andere producten zo lekker, gezond en verantwoord mogelijk te bereiden. Dat doen ze vaak al met rookhout of rooksnippers en duurzame kokosbriketten. Vegetarische vleesvervangers vinden ook steeds vaker een plekje op het grillrooster. Bijna de helft van de BBQ’ers, - jongeren tot 25 jaar en vrouwen voorop - staat daar inmiddels voor open. Overall bestaat een standaard BBQ in Nederland nog steeds uit sauzen, stokbrood, kruidenboter, hamburgers, kipsaté en groene salade.

Inkoop door vrouwen

Naar verwachting schafte dit jaar circa 10 procent van de Nederlanders een nieuwe BBQ aan ‘waarmee je ook kunnen stoven en roken’. BBQ’en lijkt toch vooral een mannentaak, en die beoordelen zichzelf ook hoger als grillmaster. De vrouw doet overigens meestal de boodschappen. Mannen eten gemiddeld tijdens een BBQ ongeveer 600 gram vlees en vrouwen 400 gram. Nederlanders associëren BBQ’en zeer sterk met een vakantiegevoel. Vergeleken met 2016 is het belang van buiten zijn (83%) alleen nog maar toegenomen. En is BBQ’en voor nog iets meer Nederlanders een feestje geworden (68%). Alle andere positieve associaties en gevoelens ten opzichte van vorig jaar zijn zeer stabiel.

Er is dus geen sprake van erosie, verveling of te veel aandacht voor BBQ’en in Nederland!

Foto van Broer de Boer
Tekst: Broer de Boer

Groeide op in de NOP, op een gemengd landbouwbedrijf. Na de HAS startte hij in 1980 bij de varkens K.I. Tien jaar later ging hij naast deze baan voor Agrio schrijven. Zijn landbouwkundige en technische kennis gebruikte hij vanaf 1996 als redacteur voor TNO en andere uitgevers. Sinds 2015 is hij weer actief als redacteur voor Pig Business.

Tekst: Trendbox, Activate&Co

Beeld: Twitter

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top