Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenColumn: Hoe blijf ik boer (1)

Column: Hoe blijf ik boer (1)

De laatste weken meerdere wegen naar Rome gezien die kunnen leiden tot een betere boerenmarge. De boer beoordeelt zelf wat in zijn geval de beste weg is.

Met de EPP gingen we naar Denemarken, totaal 300 congresgangers. De Denen waren in al hun inleidingen duidelijk, we gaan naar 40 biggen en wel zeer snel. Noodzakelijk om de sterk stijgende kostprijs te verdunnen door meer dieren per zeug te produceren. Zo zagen we een zestal zeugenstallen waar nu al 33-34 biggen per zeug gespeend worden. Op een bedrijf met 2200 zeugen wat ik zelf bezocht was 1 man fulltime bezig met stro in ruiven te verstekken aan alle zeugen. Dit was weer een extra gratis verplichting, de mest in de stal moest flink rond gepompt worden om verstoppingen te voorkomen. Ik volg hun manier van kostprijsverdunning met 40 biggen per zeug, al heb ik er ook de nodige bedenkingen bij.

Meerprijs concepten
De innovatiedagen in Sterksel waren prachtig van opzet, een mooie mix van praktijkproeven en beursstandjes. Vooral zaken in onderzoek die flink extra geld kosten en over het algemeen niet de productie verhogen. De heersende gedachte van de onderzoekers is dat het conceptmatig vermarkt moet worden tegen hogere prijzen dan gangbaar. Het bedrijfsleven ziet vooral ook eigen broodwinning, pak als voorbeeld het vrije kraamhok. Allen al in Nederland zo’n 200.000 kraamhokken die niet voldoen en bovendien veel te klein zijn, een gigantische nieuwe aanboring-markt voor bouwers en stalinrichters. Over de realiteit van meerprijzen conceptvlees is hier al meer dan voldoende gezegd.

Regie op eigen erf
De familie Tijs in Heeten hield afgelopen zaterdag een open dag en een studiemorgen voor zelfmengers van voer. Op hun bedrijf met 1450 zeugen en 3500 vleesvarkens maken ze alle droogvoeders volledig zelf met inzet van een achttal grondstoffen en kernen. De 29-jarige Remko Tijs was duidelijk in zijn inleiding, binnen drie jaar verdient hij zijn eigen droogvoerfabriek op het erf terug en dan is het kassa. De 2 euro voordeel per 100 kilo die hij noemt is reëel en inderdaad voldoende voor de terugverdientijd. Remko heeft zelf een aantal jaren als voeradviseur gewerkt en refereerde in zijn inleiding een aantal keren aan de kennis die hij haalt van de UniFar boerenclusters op het digitale FarmFocus Platform.

Producentenplatform
Dit zijn zo al drie routes om tot een betere marge te komen en combinaties zijn mogelijk. Ieder kiest zijn eigen route en is daar zelf voor verantwoordelijk. Niets doen is einde oefening. Vooral anderen zijn het meest gebaat bij de eerste twee opties, de boer vooral bij eigen regie. Ik ben dan ook zeer verheugd dat NVV en LTO Vakgroep uitgesproken hebben dat er een gezamenlijke formele producentenorganisatie komt waarbij de boer aan het roer staat. Velen hebben belang bij ons als boer, zelf hebben we vooral belang bij een hogere marge. Collega’s vinden het geweldig dat bedrijven hun boerenerf overlopen met aanbiedingen, de kassa rinkelt echter pas wanneer je niet meer interessant bent…..

Foto van Johnny Hogenkamp
Tekst: Johnny Hogenkamp

Varkenshouder Johnny Hogenkamp (1966) heeft een varkensbedrijf met 1600 zeugen en 2600 opfok-/vleesvarkens in het Overijsselse Dalfsen. Pig Business organiseert in zijn showroom netwerkavonden waar varkenshouders en bedrijfsleven op afkomen. Hogenkamp zijn netwerktak FarmFocus is samenwerkingspartner van Pig Business en ontvangt sinds 2004 talloze groepen in de showrooms.

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top