Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktColumn: Prijzenoorlog, van boer tot supermarkt

Column: Prijzenoorlog, van boer tot supermarkt

De prijzenoorlog is weer losgebarsten, 8 cent per kilo van de varkens af, supermarkten zetten de kiloknallers weer in. Alle commotie rondom poep- en sterrenvlees ten spijt, de euro regeert. Zijn we in staat om samen te werken? Niet wijzen naar anderen, maar starten op eigen erf en voedselketen!

Supermarkten kopiëren boerengedrag. Door efficiënter en goedkoper te ondernemen wordt geïnvesteerd in bestaansrecht. Na elke oorlog blijven soldaten over.

In ons mooie Dalfsen worden deze maand twee C1000 winkels omgeturnd, de één tot Albert Heijn, de ander tot Jumbo. Tevens komt er een tweede Albert Heijn met een winkeloppervlakte van 1600 m² nieuw bij. Dan kennen we nog twee Aldi’s, een Lidl, Plus, Attent en een Coop. Supermarkten voeren net als boeren een scherpe strijd op kosten, maar gelijktijdig wordt er door beiden stevig geïnvesteerd in uitbreiding en nieuwvestiging.

Schaarste en/in samenwerking
LTO en Albert Heijn lieten een studie uitvoeren naar “Samenwerking en verwaarding in versketens”. Zo het hoort met studies is er een dik boekwerk verschenen, die hier en daar best leuke plaatjes oplevert. De conclusie is echter simpel en bekend, boerenproducenten zijn het meest gebaat bij schaarste en samenwerking, de praktijk is echter schaarste in samenwerking. Zowel supermarkten als boeren zoeken zich suf naar onderscheidende concepten, maar het gros vervalt in de herhaling van kostenknijpen.

Op vers zit nog zoveel supermarktmarge dat een prijzenoorlog op dit vlak gelijk staat aan iets minder luxe leven. Op de kiloknallers van 4 euro wordt nog steeds verdient, de slachterij produceert schnitzels voor een knaak. Dat is compleet anders bij de merkartikelen als Coca Cola, Heineken en Douwe Egberts. Uiteindelijk hebben supermarkten nog meer als boeren GROEI tot levensdoel verheven, daartoe moet alles wijken en wordt er zeker beknibbeld op uitgaven voor personeel en leveranciers.

Consumenten eenheidsworst
In alle rapporten wordt vanuit beleefdheid de consument een grote rol toegedicht, maar deze is zeer bescheiden van aard. Door inkoop van consumentengedrag (social media, klantenpasjes) weet de supermarkt goed wat de doorsnee consument wil en kan diens koopgedrag vrij makkelijk aanpassen middels gerichte marketing. Elk van de 7 miljard wereldburgers is uniek, 95% van de consumenten laten zich echter simpel kneden tot een grote gemeenschappelijke eenheidsworst.

En de boer, hij ploegde voort? Alle honderden rapporten ten spijt, schaalvergroting en kostprijsreductie is vergroeid met de boer. Groot respect voor collega’s die een niche markt opzetten, wanneer het echter simpel zou zijn, begonnen ngo’s er zelf wel mee. In producentenorganisaties zit de grootste toegevoegde waarde. Op dit punt onderscheiden supermarkten zich zeer nadrukkelijk. Met slechts 10 inkooporganisaties in Europa beheersen deze dozenschuivers nu de absolute marktmacht.

Oorlog voeren of samenwerking
Er is op deze website veel over geschreven, producenten organiseren is zeker mogelijk. Het start op ieders eigen boerenerf en wordt vervolgens uitgebouwd tussen producenten, binnen de keten en richting consument. Het belangrijkste wat nog ontbreekt is de wil om het op te pakken, vervolgens de regie en discipline. Blijven we navelstaren, dan rest enkel de aloude traditie, elkaar wegconcurreren op kosten. Een prijzenoorlog voeren met toch nog één schamele hoop, na elke oorlog blijven er soldaten over. Wat verkiest u?

Foto van Johnny Hogenkamp
Tekst: Johnny Hogenkamp

Varkenshouder Johnny Hogenkamp (1966) heeft een varkensbedrijf met 1600 zeugen en 2600 opfok-/vleesvarkens in het Overijsselse Dalfsen. Pig Business organiseert in zijn showroom netwerkavonden waar varkenshouders en bedrijfsleven op afkomen. Hogenkamp zijn netwerktak FarmFocus is samenwerkingspartner van Pig Business en ontvangt sinds 2004 talloze groepen in de showrooms.

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top