Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsFokkerijColumn: Genetica heeft grote invloed op resulaten

Column: Genetica heeft grote invloed op resulaten

„De Nederlandse vermeerderaar wisselt vaker van genetica dan van onderbroek", een mooie uitspraak van een in Duitsland werkzame handelsman. Feit is dat beerkeuze vaak wisselt en de laatste twee jaar ook menig vermeerderaar van zeug veranderde. Genetica heeft grote invloed op de resultaten, saldo technisch zijn de verschillen echter minimaal.

Waar we tijdens het fokkerijdebat de Deense genetica nog misten, neemt dit jaar TGZ deel aan de bedrijvencarrousel, evenals Topigs, Hypor, PIC-NL, Preferent KI en Fokkerijgroep Oost. KI Mobiel geeft i.s.m. onze bedrijfsberen een live demonstratie en dr. Jan Bielfeldt van German Genetic presenteert de marktvraag van onze belangrijkste afzetland Duitsland.

Dinsdag de fokkerijavond met alle relevante partijen in de showroom. Waarom bijna de helft van de varkenshouders in de afgelopen twee jaar van genetica veranderde.

Grote verschuivingen marktaandeel
Drie jaar terug voorspelde Hypor directeur Antoon van den Berg dat Deense genetica in rap tempo naar 25 procent Nederlands marktaandeel zou stijgen. Wat zeugen betreft is dat inmiddels uitgekomen, met name grotere bedrijven zijn massaal overgestapt. De Deense Duroc is niet gevolgd, daarentegen heeft de Piétrain flink marktaandeel verovert, waarbij PIC-NL de grootste groeikansen benut heeft.

Fokkerijgroep Oost heeft tegen de verdrukking in succesvol de Topigs-50 bij een specifieke groep vermeerderaars geïntroduceerd. Grote wereldspelers als PIC en Hypor houden kleine zeug-aandelen in Nederland, de Topigs-20 heeft fors marktaandeel in moeten leveren.

Genetische verschillen hooguit 5 procent
De nabije toekomst voorspellen kan niemand. Wie herinnert zich nog de enorme groei van Dalland eind jaren tachtig na het winnen van de merkentoets. Zestig verkopers op de beurs, begin jaren negentig groot feest met duizenden relaties vanwege het 25-jarig bestaan, amper een jaar later was het over en uit…. Dan de opkomst van de Engelsen, UPB, Coneywood, JSR, Cotswold, massa’s varkenshouders de boot op en er gehersenspoeld weer af.

Wie de laatste 3 jaar niet zeker 3 keer naar Denemarken gereisd is, hoort er in de ogen van veel collega’s al niet meer bij. Onzin natuurlijk, genetische verschillen zijn op onderdelen groot, op financieel saldo beperkt het zich tot hooguit 5 procent.

Marktvraag belangrijkste trekker
Zeker is dat marktvraag de belangrijkste trekker vormt, dit uit zich in toeslagen op de alom bepalende notering NordWest. Deze moet een afspiegeling vormen van de waarde die een vleesvarkenshouder hecht aan een big. Vermeerderaars met meer dan 800 zeugen hebben vrijwel allen in de afgelopen 2 jaar een bod van zes euro toeslag jaarrond (2012, 2013 en afgelopen weken 58 euro excl. BTW) gekregen.

De Denen hebben zondermeer de biggen duur gemaakt en gehouden afgelopen zomer. Nederlandse vermeerderaars hebben met eigen ogen gezien dat de Deense collega's zelf nauwelijks betere saldi draaien dan ons, ze zien ook ter plekke de nadelen van winkelnering, hoge uitval, vervanging en voerkosten.

Fokkerijkenmerken in balans
Hollanders zouden echter geen Hollanders zijn wanneer ze niet van mening zijn dat zij betere ondernemers en vakmannen zijn dan anderen. Dat valt echter in deze te betwijfelen, wie een klein beetje fokkerijverstand heeft weet dat zeker 30 bedrijfskenmerken elkaar in balans houden. Waar middels selectie op één kenmerk extreem gefokt wordt, leveren andere kenmerken in. Uiterlijk is dit niet altijd gelijk zichtbaar, saldo-technisch zeker.

De toegevoegde waarde van 1 extra big staat globaal gelijk aan de waarde van 100 kg. zeugenvoer, een uur arbeid, wel/niet castreren, investeren in moederloze opfok, het laatste zou je overigens niet eens moeten willen, de maatschappij kijkt ook mee.

25 euro kenmerkverschillen
Alle financiële saldoverschillen opgeteld over de afzonderlijke kenmerken bedragen 25 euro per big (zie blog “Een euro per big”). Ook de allerbeste vakman/ondernemer steekt bij lange na niet deze volle 25 euro in de zak. Niet alles, maar wel een groot deel hiervan wordt namelijk sterk verklaard door geneticakeuze. Deze keuze wordt zichtbaar in zowel positieve alsook negatieve invloeden per kenmerk.

Fokkerijorganisaties die hun product kunnen laten ondersteunen door harde valuta in de vorm van toeslagen zijn echter koopman. Ratio of emotie, onderbouwing of fingerspitzengefühl, de snelle euro wint in deze altijd. De marktvraag trekt harder dan de optelsom van bedrijfsinvloeden.

Foto van Johnny Hogenkamp
Tekst: Johnny Hogenkamp

Varkenshouder Johnny Hogenkamp (1966) heeft een varkensbedrijf met 1600 zeugen en 2600 opfok-/vleesvarkens in het Overijsselse Dalfsen. Pig Business organiseert in zijn showroom netwerkavonden waar varkenshouders en bedrijfsleven op afkomen. Hogenkamp zijn netwerktak FarmFocus is samenwerkingspartner van Pig Business en ontvangt sinds 2004 talloze groepen in de showrooms.

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top