Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenColumn: Het tij zit ons eigenlijk best mee

Column: Het tij zit ons eigenlijk best mee

Elk nadeel heb z'n voordeel..... Honderdduizend biologische consumenten proefden geen verschil toen ze gangbare ham aten. Dat is toch maar weer bevestigd in deze "proef". Andersom blijkt dat veel biologisch vlees wel omgekat mag worden naar gangbaar vlees, hier kraait geen haan naar terwijl ik toch duidelijk voorkeur heb voor gangbaar, naturel dat wel.

Met productie draaien we net gemiddeld, met de voerkosten flink lager, toeters en bellen komen ons bedrijf niet in, de vraag van het varken regeert en niet het aanbod.

Intensieve Landbouw
Onze vaste huisslager en showroomcateraar won meerdere prijzen voor ondermeer duurzaamheid. Wat doet hij extra? Helemaal niks in de zin van E-nummers en andere toevoegingen, gewoon lekker puur vlees en een uitstekende service. Voor een goed en eerlijk stuk vlees heeft de consument best een halve euro extra per kilo over. Meer niet en dat is ook niet nodig, gangbaar vlees voldoet prima aan de eisen van verantwoorde voeding.

De crisis heeft ons duidelijk gemaakt dat bij hogere vraagprijzen er een kopersstaking optreedt. De verwachting is dat dit ook niet gaat veranderen. Ik ben blij dat de partijraad van de VVD uitgesproken heeft dat Nederland meer in moet zetten op intensieve landbouw en minder overheidsbemoeienis. Onze voedselboerderijen hebben de toekomst, daar horen niet al te veel toeters en bellen bij. En het mooie is dat de meeste Nederlandse varkenshouders hier al helemaal klaar voor zijn. Daar zijn we niet nog eens weer een stapel rapporten, bureaucratische maatregelen en controles voor nodig.

Zelf grenzen stellen
Wie goed oplet merkt dat het gekakel van dieractivisten steeds minder gehoor krijgt. Jan Modaal deed er al niks op uit, Jan Moraal prikt er doorheen en Jan Donateur vindt dat hij zijn geld wel beter kan besteden. Het besef groeit dat steeds minder boeren steeds meer en vooral beter voedsel produceren. Wel moeten we als producenten zelf borgen dat we nu niet door gaan schieten.

In de showroom werd er flink met Schippers Bladel gediscussieerd over maatschappelijke acceptatie van hun Hy-Care-kraamhokken. Nou denk ik dat hier best goede elementen in zitten die onderzoek behoeven.

Veel kritischer kijk ik tegen moederloze opfoksystemen aan die het probleem weg moeten poetsen dat zeugen hun eigen biggen niet meer groot kunnen brengen. Een consortium van deze couveuses, genetica en melkpoedertjes hebben alleen dollartekens in hun ogen. Zij krijgen niet de maatschappelijke drek over zich heen gestort, deze is exclusief voor boeren bestemd. Het zijn dan ook de producenten zelf die hier hun grenzen aan moeten geven.

Omgekeerd denken
Met prijzen als die in 2012 en 2013 moeten we de kost kunnen verdienen. Dat zou best gaan wanneer de voerkosten op het niveau van enkele jaren geleden zouden liggen. Dat gaat echter niet gebeuren, graan voor 11 cent komt niet weer terug. We moeten leren omgekeerd te denken, van aanbodgericht naar vraaggericht. Als voorbeeld uitgaan van eigen voerreceptuur en deels losse grondstoffen, daarnaast fabricage en advisering als betaalde service.

Voor onze varkens geldt hetzelfde, niet alle aanbod accepteren, veel meer kijken naar de vraag van het varken. Het mooie is dat ons varken van nature geen toeters en bellen vraagt. We hebben dat zelf allemaal geïntroduceerd onder het juk van ongebreidelde productie. Wanneer we de commerciële druk niet kunnen weerstaan rammelen productiejunks straks 20 geboren biggen uit een geltenworp, doen moeders gelijk naar de slacht en ruilen alle kraamhokken in voor moederloze opfok. De technieken zijn er vandaag al om kraamhokken geheel overbodig te maken. Commercie blij en rijk, maatschappij boos en varkenshouder arm.

Producenten organiseren
Zelf eet ik veel varkensvlees en dan het liefst naturel, de sauzen laat ik graag aan een ander, een beetje jus is voldoende. Van onze slager weet ik dat hij het vlees ook in zijn waarde laat en niets afbreekt door toe te voegen. Van onze varkens weet ik dat ze binnen een intensieve bedrijfsvoering zo natuurlijk mogelijk gehouden worden. Wat niet perse nodig is voor het varken, komt er bij ons niet in en gaat de portemonnee niet uit. Liever met 30 biggen een tientje marge per big dan met 40 biggen een paar euro.

Onze ouders kregen een taart van de voerleverancier bij het behalen van 25 biggen, onze generatie een diner van de melkpoederleverancier bij 35 biggen en onze kinderen een weekendje weg van de couveusefabrikant bij de 45e. Tot slot die extra halve euro waarmee deze blog begon, de kunst is dat die voor de helft bij ons varkenshouders in de zak glijdt.

Ook dat zullen we echter zelf moeten organiseren middels producentenorganisaties met de focus op dat kwartje per kilo. Omgekeerd denken, geen dictaat uit rapporten van dure adviesbureaus, maar uitspreken in hoeverre we als producenten echt rendement door samenwerking willen behalen. Het tij zit ons eigenlijk best mee.

 

Foto van Johnny Hogenkamp
Tekst: Johnny Hogenkamp

Varkenshouder Johnny Hogenkamp (1966) heeft een varkensbedrijf met 1600 zeugen en 2600 opfok-/vleesvarkens in het Overijsselse Dalfsen. Pig Business organiseert in zijn showroom netwerkavonden waar varkenshouders en bedrijfsleven op afkomen. Hogenkamp zijn netwerktak FarmFocus is samenwerkingspartner van Pig Business en ontvangt sinds 2004 talloze groepen in de showrooms.

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top