Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktColumn: Vlees en Markt: Export maakt het verschil

Column: Markt en Vlees: Export maakt het verschil

Met maximaal 15 procent inkoop van onze varkensproductie moet de invloed van Nederlandse supermarkten niet overschat worden. Export maakt het verschil.

Afgelopen week tijdens de thema avond veel opgestoken van de vleesdemonstratie. Hoe komt een kilo varken van 1,40 euro op een winkelprijs van 7,00 euro? Wat gebeurt er met onze varkens nadat we ze als boer uitgezwaaid hebben? Betreffende vlees en markt een eigen boerenimpressie vol met cijfers en feiten.

Vlees

Vleesspecialist Ad van Kasteren liet uitgewerkte sheets zien voor zowel regulier als conceptvlees. Slacht- en verwerkingskosten, verliezen en verkoopbaar vlees, grossier- en kostprijzen vlogen over het scherm. Na afloop hebben we een tijd nagepraat en na de avond heb ik me er nog wat verder in verdiept. Discussies over vleesprijzen en marges komen vaak niet veel verder dan die van de eigen Hollandse supermarkt, zie deze week Radar, maar ook de kiloknaller- en andere hot items.

Met een ‘verbruik’ van 41 kg. varken per hoofd van de bevolking lijkt het alsof we voor elke Nederlander bijna een half karkas moeten produceren. De werkelijke hoeveelheid op het bord is echter niet groter dan ongeveer 25 kg., hiervan gaat 21 kg. ‘consumptie’ de mond in en er gaan enkele kilo’s botten richting vuilnisemmer. Wetende dat een grote slachterij alles van het hele varken vermarkt en niets weggooit, slaan we jaarlijks hooguit een kwart varken per inwoner in.

Met bijna 17 miljoen Hollanders kopen we slechts 17 procent van de eigen varkensproductie, 10 tot 15 procent gaat via de supermarkt. Wel zijn de supers 7 tot 8 miljoen varkens, 30 procent van de Nederlandse productie, nodig om voldoende gewilde winkelartikelen te kunnen plaatsen. Je kunt immers niet het volledige varken uitsnijden aan bijvoorbeeld varkenshaas. Er gaat weliswaar een groot deel van de productie al levend als big of varken de grens over, andersom wordt er echter ook veel vlees geïmporteerd.

Markt

In Nederland produceren we ongeveer 25 miljoen varkens, daar waren we 30 jaar terug nog 1,2 miljoen zeugen voor nodig, enkele jaren terug nog 1 miljoen en over een aantal jaren nog slechts 0,8 miljoen zeugen. De grote krimp in zeugen heeft tot heden nog niet geleid tot productiebeperking. De invloed van schaalvergroting en productieverhoging is enorm. Met 100 zeugen per bedrijf was je vroeger nog 12.000 bedrijven nodig, met 800 zeugen op korte termijn nog 1.000 zeugenbedrijven.

Niemand is blind voor genoemde opschaling in bedrijfsgrootte en productie, welke er toe geleid heeft dat in tientallen jaren tientallen duizenden varkensbedrijven gestopt zijn. Het FarmFocus plan betreft vrijwillige opkoop en zal veel minder bedrijven aangaan dan de aantallen die we eerder met droge ogen uitzwaaiden. Wetende dat bij niets doen de sanering even koud zal blijven, zijn de meeste tranen tegen het plan krokodillentranen en niet geplengd op basis van feiten en cijfers.

Nederlandse varkenshouders zien graag dat Nederlandse supermarkten alleen hun vlees verkopen. Voor andere landen geldt exact hetzelfde, Duitsland ‘5xD’, ‘Buy British’, om over de Fransen maar te zwijgen. Nederlandse supermarkten kunnen bij uitsluitend Nederlandse inkoop maximaal 30 procent van onze varkens voor de helft aan courante delen verkopen, de andere helft minder courante delen moet naar elders. Met 70-80% gaan we dan nog steeds de strijd aan op de exportmarkt.

Vlees en Markt

Kort bij huis is er genoeg interessante exportmarkt, helaas hebben deze landen zelf ook meer dan genoeg varkens die voor veel minder geld geproduceerd worden. Daarnaast voornoemde chauvinistische trekken die ons zelf ook niet vreemd zijn. Op de verre exportmarkten spelen concepteisen geen rol en voor de grote bulkmarkt ligt onze kostprijs veel te hoog. In Nederland produceren we volgens het POV nu al 19 eurocent per kilo duurder dan het gemiddelde van de EU.

Het ligt niet aan onze varkens of aan onze boeren, wel aan de postzegel waarop we leven, samen met 17 miljoen anderen. Productie- en kostprijsvoordelen zijn volledig verdampt. Samengevat zijn we als Nederlandse varkenshouders internationaal gekend en tot veel in staat, maar met zijn allen bij een kleinere Nederlandse varkensstapel gebaat. Een vrijwillige opkoopregeling is niet onbekend vanuit het verleden, zal zeker leiden naar een gezondere toekomst na een kwakkelend heden.

De aftrap van de Pig Business thema-avond Markt en Vlees is vanavond om 18:45 uur in de showroom van Ons Boerenerf, Banendijk 5, 6034 SV in Nederweert-Eind. De toegang voor varkenshouders is gratis.

Bron: FarmFocus

Foto van Johnny Hogenkamp
Tekst: Johnny Hogenkamp

Varkenshouder Johnny Hogenkamp (1966) heeft een varkensbedrijf met 1600 zeugen en 2600 opfok-/vleesvarkens in het Overijsselse Dalfsen. Pig Business organiseert in zijn showroom netwerkavonden waar varkenshouders en bedrijfsleven op afkomen. Hogenkamp zijn netwerktak FarmFocus is samenwerkingspartner van Pig Business en ontvangt sinds 2004 talloze groepen in de showrooms.

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top