Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenColumn: Radar legt vinger op zeer pijnlijke plek

Column: Radar legt vinger op een zeer pijnlijke plek

Terwijl de achterban nog niet op de hoogte was van een item bij Radar, hadden NVV en LTO al een verklaring uitgegeven waarom ze niet deelnamen aan de uitzending. Niet alleen een gemiste kans, immers wat hadden we te verliezen, maar ook een diskwalificatie om achteraf een reactie te mogen geven.

Wat is er mis met jezelf kwetsbaar opstellen? Dat doe ik en met mij meer boeren elke dag bewust juist wel. Open en transparant jezelf en je bedrijf openstellen richting die kritische burger en consument. Geen eenvoudige klus, maar de beloning zit in de waardering die je krijgt van die kritische burger, omdat je juist wel de dialoog opzoekt.

Uit het hart gegrepen
Overigens ook prachtig hoe varkenshouder Carel van der Putten die kans aangreep in Radar. Een ondernemer maar tegelijkertijd de mens erachter duidelijk in beeld. Voor mij persoonlijk zeer herkenbaar en uit het hart gegrepen.

Het item ging niet zozeer over onze manier van varkens houden, maar om de prijs. De prijs die de consument bereid is te betalen voor vlees. Door de consument letterlijk een lapje vlees voor te houden, werd duidelijk waar de meesten bewust voor kiezen: het goedkoopste. De manier waarop onze bedrijven op dit moment worden ingericht zijn directe gevolgen van de keuzes die supermarkten maken en overheden die maatregelen opleggen als een direct gevolg van maatschappelijke zorgen.

En daar gaat het mis. Als de overheid regels oplegt en tegelijkertijd supermarkten keuzevrijheid geeft, dan kan dat maar één gevolg hebben: een kostprijs die zonder overheidsingrijpen in de markt nooit terugkomt. Inkopers handelen op wereldniveau om maar te zwijgen over het feit dat er geen relatie is tussen de weekprijs en de prijs in het winkelschap. Die aanbieding bij Jumbo of Albert Heijn is 6 maanden geleden al vastgelegd. Hoe kunnen we dan toch blijven geloven in de illusie dat we marktmacht hebben?

We maken geen eindproduct. Ons varken is niet gelijk aan een ei of een aardbei. Ons varken leggen we niet direct vanaf ons erf in een verkoopautomaat. We zijn afhankelijk van een hele keten voordat ook maar 1 lapje bij Radar in beeld komt.

Kwetsbaar maar positief
En juist daar ging het om in dit verhaal en ik zeg: Radar heeft dit keer eindelijk de vinger op een zeer pijnlijke plek weten te leggen en de varkenshouderij kwetsbaar maar positief in beeld gebracht. Ik was zelfs verbaasd over de manier waarop Hans Baaij van Varkens in Nood het opnam voor ons varkensboeren. Je kunt wel blijven roepen dat het anders moet, maar ook wij als sector bereiken alleen wat wanneer we ons laten horen en zien.

Social Media stroomde vol met voors en tegens, maar zeker na de uitzending van Radar blijft mijn conclusie overeind. Willen we de verbondenheid met burger en consument behouden dan zullen we anders in de discussies moeten gaan staan. Is het immers niet zo dat wij allemaal richting datzelfde doel willen gaan: goed zijn voor onze varkens en onze leefomgeving en dat beloond zien met een goede en eerlijke prijs?

Tekst: Elly Michiels-Fleuren

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top