Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenMaatschappijBoeren bundelen krachten in Team Agro NL

Boeren bundelen krachten in Team Agro NL

Team Agro NL is uniek, omdat voor het eerst alle type landbouwsectoren en alle type boeren de handen ineen hebben geslagen. Gangbare boeren, biologische boeren, natuurboeren, veehouders en akkerbouwers en tuinders trekken voortaan gezamenlijk op.

Team Agro NL is géén nieuwe belangenbehartiger maar wil functioneren als koepel waarin al bestaande pr-initiatieven samenwerken. Door deze krachtenbundeling kan worden gewerkt aan effectieve en slagvaardige communicatie en public relations voor de hele sector. Samenwerking, planning en afstemming met elkaar ontbreekt tot nu toe. Dit leidt tot een versnipperde boodschap, die het grote publiek niet bereikt. Bovendien communiceert ieder voor en met zijn eigen achterban. Het doel van Team Agro NL is om, door samen op te trekken, een krachtige sectorpromotie tot stand te brengen.

Boer vertel je eigen verhaal

Promotie en pr voor Nederlands voedsel moet vanuit de voedselmakers zelf komen, meent Team Agro NL. „Wie kan zijn verhaal immers beter vertellen dan de boer zelf? Door als boeren en tuinders samen te werken en de krachten te bundelen binnen Team Agro NL, kunnen we dit”, zegt melkveehouder en voorzitter van de Stichting Team Agro NL, Geertjan Kloosterboer. „Wij zijn allemaal voedselproducenten en voedsel verbindt ons met elkaar. Wij kunnen elkaar versterken en met elkaar veel bereiken. Het is juist nu hard nodig dat we een gezamenlijke boodschap brengen.”

Steun

Donderdagavond 11 januari heeft Team Agro NL een informatiebijeenkomst gehouden voor bestaande pr-initiatieven. Caroline van der Plas: „Alle bestaande initiatieven hebben enthousiast gereageerd. Het initiatief is nu breed gedragen. Nu gaan we de plannen verder uitwerken.” De bedoeling is om straks, door nauwe samenwerking, gezamenlijk promotiecampagnes te maken, bestaande campagnes te versterken, voorlichting te geven, lespakketten te laten ontwikkelen en/of bundelen én structureel te communiceren met politiek, media en maatschappij over de Nederlandse landbouwsector en het Nederlandse voedsel.

Financiering

Voor structurele communicatie en pr en bijbehorende campagnes is natuurlijk wel geld nodig. Team Agro NL denkt dat het haalbaar moet zijn om jaarlijks een substantieel bedrag op te halen uit de sector. Boeren en tuinders zullen worden benaderd om donateur te worden van Team Agro NL en ook bedrijven in de keten zullen worden gevraagd om (financiële) steun.

„Nederland telt, afgerond, circa 50.000 boeren, tuinders en telers. Als zij Team Agro NL allemaal elk jaar steunen met minimaal 50 euro, dan hebben we een prachtig budget voor onze plannen. Oftewel: Voor nog geen 1 euro per week, hebben de Nederlandse boeren en tuinders een sterk collectief én een professioneel, breed gedragen offensief op het gebied van promotie en pr’, aldus Kloosterboer. Binnenkort start Team Agro NL een crowdfundingsactie.

Team Agro NL is vanaf nu ook te volgen op Twitter en Facebook. De website www.teamagro.nl gaat binnenkort live. Politiek, media en bedrijfsleven kunnen volgende week al kennismaken met Team Agro NL. Dan staan zeven boeren en boerinnen op de Grüne Woche in Berlijn.

Foto van Monique van Loon
Tekst: Monique van Loon

Monique van Loon – van Duijnhoven is opgegroeid op een pluimveebedrijf met vleeskuikenouderdieren in Brabant. Monique heeft na haar opleiding aan de Hogere Agrarische School in Den Bosch ruim twintig jaar in het pluimveebedrijfsleven gewerkt als bedrijfsadviseur en communicatiespecialist pluimvee. In 2010 startte ze haar bedrijf AgriContent met als specialisme pluimvee. Ze denkt mee met de redactie en schrijft als freelancer voor Pluimveeweb.

Tekst: Team Agro NL

Beeld: John Peters, Team Agro NL

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Melkvee.nl logo
Alles over de melkveehouderij, economische ontwikkelingen, beleidsonderwerpen, huisvesting, mechanisatie, voeding, gezondheid, voeding en fokkerij op Melkvee.nl
Akkerwijzer.nl logo
Alles over de akkerbouw, economische ontwikkelingen, verschillende teelten, gewasbescherming, bodemgezondheid, bewaring, bemesting, marktprijzen en het weer.
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top