Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsVleesForse groei De Groene Weg in 2020 door coronacrisis

Forse groei De Groene Weg in 2020 door coronacrisis

De biologische slagerijen van De Groene Weg hebben in 2020 een omzetgroei van gemiddeld 24 procent gehaald en ze mochten 15 procent meer klanten in de winkels begroeten. De elfde slagerij opende in juni van dit jaar haar deuren in Den Haag. „Met name de laatste weken is die groei weer versneld, hetgeen we ook in de eerste weken van de eerste lockdown hebben gezien”, aldus General Manager Allard Bakker. „De consumptie van biologisch vlees groeit versneld en dat merken wij goed in onze slagerijen.”

De spreiding van de omzetgroei in de winkels loopt van ruim 10 procent tot meer dan 40 procent in een van de grootste winkels. De spreiding van de groei van het aantal klanten loopt van 5 procent tot meer dan 30 procent. „Door de coronapandemie zien we een groeiende groep consumenten die het bewustzijn krijgt dat ‘het anders moet’”, legt Bakker uit. „Als biologische slagerijketen komen we aan die behoefte tegemoet, dat laten de cijfers goed zien. Wij maken een duidelijke keuze en je ziet dat de Nederlandse retail minder duidelijk is in het maken van die keuze. Daar ligt voor ons het ‘gat in de markt’ en daar duiken we graag in.”Een deel van onze slagerijen haalt volgens Bakker een significant deel van hun omzet uit leveringen aan de horeca, wat door de eerste en tweede lockdown grotendeels weg is gevallen. De stijgingen van de winkelomzetten compenseren dit ruim.

Social media en storystelling

Het online bereik van De Groene Weg is in 2020 eveneens fors gegroeid. Bakker denkt dat dit deels komt door de nieuwe website die begin dit jaar is geïntroduceerd en deels door storytelling op Facebook en Instagram. Bakker: „We zijn interviews met bijvoorbeeld onze slagers en filmpjes van de biologische veehouders die aan ons leveren op social media gaan delen. Zo vertellen we het verhaal achter onze slagerijketen en krijgen mensen een beter beeld van wat wij doen en waarom. We leggen bijvoorbeeld uit waarom er een prijsverschil is met regulier vlees. We hebben op beide social mediakanalen samen ruim 13.000 volgers en een bereik van meer dan 200.000 mensen per week. Dat geeft wel aan dat er behoefte is aan deze manier van communicatie.”

Webshop in 2021

De Groene Weg opent in januari 2021 digitaal de deuren van haar webshop. Vanaf dat moment is er dus landelijke dekking. De Groene Weg zoekt echter nog altijd franchisenemers door het hele land. Inmiddels worden tien zaken via franchise geëxploiteerd en is er één eigen filiaal in Eindhoven. De nieuwste slagerij opende in juni van dit jaar haar deuren in Den Haag. “De franchisenemer van dit filiaal had een vliegende start”, aldus Bakker.

Foto van Reinout Burgers
Tekst: Reinout Burgers

Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.

Beeld: De Groene Weg

Bron: Vion Food Group

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top