Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemen‘Kwartje is gevallen bij CBL’; CBL ziet potentie in FarmerFriendly

‘Kwartje is gevallen bij CBL’; CBL ziet potentie in FarmerFriendly

Positief en constructief. Zo noemen zowel Farmers Defence Force (FDF) als het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) het urenlange gesprek dat zij op donderdag 14 januari hebben gevoerd over het keurmerk ‘FarmerFriendly’. Wellicht de grootste winst van het gesprek is de wijze waarop het CBL nu tegen het keurmerk aankijkt, zo omschrijft FDF-bestuurslid Sieta van Keimpema.

„Iedereen die aanwezig was realiseert zich nu dat er iets aan de prijzen die boeren voor hun producten krijgen moet veranderen. Dat is een noodzakelijk iets,” vertelt FDF-bestuurslid Sieta van Keimpema vlak nadat het overleg met CBL is geëindigd. Aan het gesprek deden naast vertegenwoordigers van verschillende supermarktketens en de verwerkende industrie ook belangenbehartigers mee zoals FDF, DDB, NAV, NFO, NVP en LTO.

Tijdens het gesprek heeft FDF een presentatie gegeven over de beoogde werking van het keurmerk. Het doel van het keurmerk is dat er 3 procent van de totale omzet van supermarkten verdeeld wordt onder de Nederlandse boeren om zo de kloof tussen productprijs en kostprijs te verkleinen. Van Keimpema legt een anologie met de shirtsponsoring van voetbalclubs. „FarmerFriendly is een beeldmerk dat supermarkten kunnen dragen om te laten zien dat zij de Nederlandse boer steunen en in ruil daarvoor dragen zij royalties af.”

Al twintig jaar

„FarmerFriendly is tot dusver de enige methodiek die volledig is doorgerekend en daardoor vooralsnog de enige serieuze optie om de Nederlandse boeren op korte termijn betere prijzen voor hun producten te garanderen”. Het CBL heeft nog geen initiatief genomen om zelf een concept op te tuigen.

„Dit soort organisaties zitten al twintig jaar in allerlei duurzaamheidsoverleggen, maar de economische duurzaamheid van de boeren heeft nooit op de agenda gestaan. Wel de doelstelling om een eerlijke markt en eerlijke handel te realiseren, maar er is nooit iets bedacht wat ook daadwerkelijk de toets van de Mededingingswet doorstaat.”

Boerenprotesten

Het keurmerk werd vorig jaar op 17 november bekendgemaakt tijdens een boerenprotest op de parkeerplaats van het CBL in Leidschendam (ZH). Waar er destijds een officieus overhandigsmoment was ingepland met vertegenwoordigers van het CBL, dorstten deze vertegenwoordigers het podium niet te betreden onder het toeziend oog van een grote boerenmenigte. Inmiddels lijkt de houding van het CBL tegenover FarmerFriendly te zijn veranderd. En daar hebben de boeren een groot aandeel in gehad, zegt het FDF-bestuurslid.

Afgelopen december hebben grote groepen boeren diverse distributiecentra van supermarkten aangedaan om zo duidelijk te maken dat zij betere prijzen voor hun producten eisen van de supermarkten. Deze blokkade is uiteindelijk opgeheven vanwege de nodige garanantie van bevoorraading in crisistijd (coronapandemie) en de feestdagen die destijds voor de deur stonden.

„Ja, absoluut, hebben de boerenprotesten in december geholpen. Het was duidelijk dat het water de boeren meer dan boven de lippen staat. Boeren zijn al niet zo van het protesteren, maar als je ziet dan er opnieuw zoveel boeren de weg op gaan omdat ze simpelweg het hoofd niet meer boven water kunnen houden... tja... dat kwartje is wel gevallen bij het CBL.”

Reactie CBL

CBL ziet genoeg potentie in FarmerFriendly om in ieder geval het gesprek op 10 februari een vervolg te geven. ‘Afgesproken is dat de aanwezige partijen op 10 februari de gesprekken voortzetten’, zo laat het CBL in een schriftelijke reactie weten. ‘Dan zal onder andere gesproken worden over het keurmerk FarmerFriendly en andere initiatieven die de positie van de boer in de keten ook kunnen verbeteren. Alle aanwezige partijen streven ernaar om voor 1 april tot concrete oplossingen te komen.’ Verder schrijft CBL meermaals het belang van een goed verdienmodel voor de Nederlandse boer en tuinders te onderkennen net als dat er volop erkenning is voor de hoogwaardige producten die de Nederlandse boeren opleveren.

Het is nog te vroeg om te zeggen of FarmerFriendly daadwerkelijk doorgevoerd gaat worden, maar het feit is dat het dusver aan alternatieven ontbreekt voor het CBL. Van Keimpema: „Zij zien ook wel in dat er weinig andere mogelijkheden zijn.”

Medeverantwoordelijkheidsheffing

Tevens werd er vandaag een marktonderzoek van pluimveesector gepresenteerd waaruit blijkt dat een ruime meerderheid van de consumenten bereid is om meer te betalen voor de producten als zij daarmee de producerende boeren ondersteunen. Echter, FarmerFriendly stelt niet dat de supermarktprijzen voor de producten omhoog moeten, maar dat er een percentage van de totale omzet naar de boeren moet gaan. Van Keimpema stelt dat het aan de supermarkten zelf is om te bepalen of zij wel of geen prijsverhoging hanteren, zolang er maar een percentage naar de boeren gaat. „Omdat de Nederlandse burger de boeren oplegt om honderd procent aan bovenwettelijke eisen te voldoen, is het ook reeël en gerechtvaardigd om een afdracht te vragen om een medeverantwoordelijkheidsheffing te betalen”, zegt het FDF-bestuurslid.

Is FarmerFriendly dan de enige optie? „Nee, als het CBL of andere partners uit de keten een beter idee heeft dan FarmerFriendly, dan staan we daar voor open, maar dat is ze in de afgelopen twintig jaar nog nooit gelukt.”

Foto van Seb van Dijk
Tekst: Seb van Dijk

Seb is sinds 2018 redacteur van de Agrio-redactie Politiek en Beleid. In 2017 studeerde Seb af als zowel communicatiedeskundige als journalist aan Hogeschool Windesheim te Zwolle. Deze twee expertises zet hij dagelijks in bij het schrijven van artikelen, diverse coördinerende werkzaamheden en het ontwikkelen van nieuwe media.

Beeld: Guus Daamen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Agraaf.nl logo
Landbouwnieuws uit Utrecht, Noord- en Zuid-Holland over agrarische bedrijfsontwikkeling, geurhinder, mestverwerking, ammoniak, fijnstof, bouwblok, waterschap, landinrichting, melkvee, varkens, pluimvee, akkerbouw, veenweide, weidevogel, geiten
Akkerwijzer.nl logo
Alles over de akkerbouw, economische ontwikkelingen, verschillende teelten, gewasbescherming, bodemgezondheid, bewaring, bemesting, marktprijzen en het weer.
Melkvee.nl logo
Alles over de melkveehouderij, economische ontwikkelingen, beleidsonderwerpen, huisvesting, mechanisatie, voeding, gezondheid, voeding en fokkerij op Melkvee.nl
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top