Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktAlbert Heijn wil productieketen varkensvlees verder verduurzamen en transparant maken

Albert Heijn wil productieketen varkensvlees verder verduurzamen en transparant maken

Albert Heijn gaat haar productieketen van varkensvlees verder verduurzamen en transparanter maken. Daartoe start AH, samen met varkenshouders en Vion, een meerjarenprogramma. Dit onder het motto: ‘Beter voor Varken, Natuur en Boer’. AH zegt dat ze de deelnemende varkenshouders voor hun inspanningen extra zal belonen. Dit om hen zekerheid en continuïteit te bieden en hen een eerlijke boterham te laten verdienen.

Albert Heijn gaat haar productieketen van varkensvlees verder verduurzamen en transparanter maken. Daartoe start AH, samen met varkenshouders en Vion, een meerjarenprogramma. Dit onder het motto: ‘Beter voor Varken, Natuur en Boer’. Het is een volgende stap in de samenwerking en versterking met een vaste groep van 100 Nederlandse varkenshouders van AH’s varkensvleesketen die al sinds 2011 voldoet aan 1-ster Beter Leven keurmerk. AH betrekt momenteel 97 procent van haar eigen merk verse varkensvlees uit Nederland.

Eerlijke prijzen

In haar persbericht onderstreept AH dat een langdurige samenwerking centraal staat. Dit naast een afnamegarantie, eerlijke prijzen en compensatie voor duurzaamheids-initiatieven waardoor agrariërs met vertrouwen kunnen investeren in een duurzame bedrijfsvoering. AH stelt dat ze al haar producten al jaren zo dichtbij als mogelijk inkoopt. Ze legt daarbij de lat hoog als het gaat om versheid, kwaliteit en duurzaamheid. „Voor de extra inspanning die daarvoor nodig is, betalen wij de boeren en telers extra. Dat biedt hen zekerheid en continuïteit zodat ze kunnen investeren in hun bedrijven en zo verdient iedereen in de keten een eerlijke boterham, nu en in de toekomst.”

Boer

Voor de varkenshouders die in het meerjarenprogramma ‘Beter voor Varken, Natuur en Boer’ participeren wordt een eigen lange termijn prijssysteem ontwikkeld. Volgens AH betekent dit meer continuïteit, zekerheid en een gezond verdienmodel voor varkenshouders. Daarnaast betaalt AH een premie voor extra inspanningen. Het ‘Beter voor Varken, Natuur en Boer’-programma wordt samen met boeren ontwikkeld en zorgt middels technieken als block chain en dna traceability voor transparantie tot aan de bron. Door de samenwerking met varkenshouders te intensiveren kan AH haar klanten precies vertellen waar het verse varkensvlees vandaan komt.

Directe verbinding met consument

Een van de deelnemende varkenshouders is Jaap Kreuger. Samen met zijn zoon Jan heeft hij een varkensbedrijf in Utrecht. Kreuger: „Met deze samenwerking versterken we de directe verbinding met de consument in Nederland. We zijn blij met dit programma. Het is ambitieus, heeft een lange termijn agenda en biedt ons perspectief.” Kreuger houdt zeugen en vleesvarkens. Jaap is voorzitter van de leveranciersvereniging van Good Farming Star-varkenshouders. In dit programma van Vion werken circa 185 Nederlandse varkenshouders samen.

Foto van Guus Queisen
Tekst: Guus Queisen

Opgegroeid op een gemengd agrarisch bedrijf op een typisch Zuid-Limburgse carréboerderij. Na een financieel/economische opleiding en diverse functies sinds 1985 in deeltijd en sinds 1996 fulltime op freelance basis actief in de landbouwjournalistiek. Volg kritisch alle ontwikkelingen die (in-)direct aan de agrarische sector gerelateerd zijn. Bij Agrio werkzaam voor zowel de papieren als de digitale uitgaven van: Stal en Akker, Pigbusiness, Melkvee en Akkerwijzer.

Beeld: Ellen Meinen Agrio Archief

Bron: Albert Heijn

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top