Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenISN roept Duitse supermarkten op om meer varkensvleesreclame te maken

ISN roept Duitse supermarkten op om meer varkensvleesreclame te maken

Vleesreclame speelt een belangrijke rol in de afzet van varkensvlees. Dat vindt de Duitse belangenbehartiger ISN. Het waardeert dan ook de promotieactie van XXL-varkensvlees pakketten en roept andere supermarkten op om dat ook te doen.

Duitsland heeft nog steeds te maken exportbeperkingen en is daarom aangewezen op de Europese markt. Ook lijken daar de versoepelingen van de coronamaatregelen, net zoals in Nederland, niet binnen handbereik.

ISN noemt het daarom belangrijk dat er voldoende varkensvlees op de binnelandse markt kan worden gebracht via de detailhandel zodat de varkens-file, de zogenoemde 'schweinenstau', teruggebracht kan worden.

Vleesreclame belangrijke rol

De Duitse belangenbehartiger noemt promoties 'buitengewoon nuttig'. Discounter Lidl plaatste paginagrote advertenties in verschillende dagelijkse advertenties voor XXL-varkenspakketten met de nadruk op Duitse origine.

ISN-directeur Torsten Staack: „De huidige Lidl-reclame is een goed voorbeeld van hoe reclame voor varkensvlees er op dit moment uit zou moeten zien. Grote pakketten, geen dumpprijzen en de nadruk op Duitse afkomst. Het klopt precies dat Lidl zich niet laat afschrikken door de huidige misleidende politieke discussies over een (prijs)reclameverbod voor vlees. Andere voedingsdistributeurs zouden hier een voorbeeld van moeten. We missen alleen nog één aspect in de claim van oorsprong: de D van geboren in Duitsland. Het leven van een varken begint immers niet bij 30 kilogram."

Afschaffen boerenbonus

Het was ook diezelfde Lidl die begin februari de'boerenbonus' afschafte. De supermarktketen had de verkoopprijs voor individuele varkensvleesproducten in december met bijna 20 procent verhoogd ofwel 1 euro per kilogram voor tien varkensvleesproducten. De bonus wilde de retailer gebruiken om varkenshouders te ondersteunen. „Als de ene supermarkt de prijzen verhoogt en de andere niet, gaat de consument naar de andere winkel. Als er hetzelfde vlees is, dus dezelfde vleeskwaliteit, dan kan de consument niets worden verweten. En op dat vlak zijn er eigenlijk weinig kwaliteitsverschillen ”, zegt landbouwprofessor Ulrich Enneking in een interview met weekblad Zeit.de.

Volgens de hoogleraar was het experiment gedoemd te mislukken als er geen afspraken waren met de andere supermarkten. Dat zouden volgens hem de kartelregels in Duitsland ook niet toestaan: omdat deze de bedoeling heeft om consumenten te beschermen tegen dergelijke prijsstijgingen. Enneking merkt op dat er onder de bevolking een verlangen zou zijn naar meer duurzaamheid en kwaliteit. Een prijsverhoging zou echter alleen werken als de omstandigheden echt omhoog gingen.

Betere etikettering

Volgens Duitse consumentenbond meldt zijn er zeker manieren waarop supermarkten hogere prijzen voor vleesproducten kunnen afdwingen: betere etikettering van de goederen met informatie over wat een kostenstijging veroorzaakt. Deze bevinding wordt ondersteund door een evaluatie van Greenpeace, die de milieuorganisatie in 2020 publiceerde.

Over de studie zegt Enneking: „Ongeveer een derde van de burgers zou meer geld uitgeven aan vlees. Maar alleen als blijkt dat het vlees van betere kwaliteit is, bijvoorbeeld in het verwerkingsproces dat het dierenwelzijn beïnvloedt. Als er zelfs maar een combinatie van smaak en ethiek wordt geserveerd, dan acht ik nog hogere prijzen mogelijk. "

Foto van Bas Lageschaar
Tekst: Bas Lageschaar

Bas Lageschaar groeide op tussen de weilanden in de Achterhoek. Daardoor had hij altijd al belangstelling voor de agrarische sector. Voor Agrio zit hij in de redactie politiek en beleid. Bas volgt het laatste (regionale) nieuws op de voet en schrijft voor de regionale websites en verschillende printuitgaven.

Beeld: Lidl

Bron: ISN

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top