Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenSchouten bekijkt vergoeding veeartsen bij transporttoezicht en -keuring opnieuw

Schouten bekijkt vergoeding veeartsen bij transporttoezicht en -keuring opnieuw

Minister Schouten, nog in de oude Kamer.
Minister Schouten, nog in de oude Kamer.
Het ministerie van LNV gaat het redistributiestelsel, waarbij het bedrijfsleven deels meebetaalt voor de inzet van veeartsen bij diertransporten, herbezien. Dit vertelde minister Schouten aan de Tweede Kamer.

Op dit moment moeten veeartsen én toezicht houden op dierenwelzijn én dieren keuren voor geschiktheid voor transport. Dat leidt tot spanningen in het systeem, vertelde de minister. Zij heeft de Raad van Advies van de NVWA gevraagd om hier naar te kijken. Zodra de Raad hierover uitspraak heeft gedaan, wil ze kijken hoe ze dat advies kan opvolgen.

Dat zou er eventueel toe kunnen leiden dat de twee taken niet meer beide bij de NVWA worden ondergebracht. Tjeerd de Groot pleitte hiervoor. „Op dit moment betaalt het bedrijfsleven mee aan de keuringen, en wie betaalt, bepaalt“ stelde hij. Volgens hem kan het aantal incidenten tijdens transporten verminderd worden als de twee activiteiten bij verschillende organisaties worden ondergebracht.

Boetestelsel

Ook gaat de minister het boetestelsel opnieuw bekijken. Of in ambtelijke taal, ‘de interventieladders worden herzien’. Maar direct bij een overtreding zwaar te beboeten, zoals sommige Kamerleden wensten, ging haar te ver. „Mensen die een fout maken, moeten de kans krijgen om die te herstellen“, vond ze. Wel wil ze kijken of een puntensysteem, zoals Duitsland kent voor het rijbewijs, op een of andere manier in te voeren is. Daarbij zou elke overtreding een aantal strafpunten opleveren (die na bepaalde tijd weer vervallen), en zodra een maximum wordt overschreden, moet het bedrijf sluiten. Peter Valstar (VVD) en Tjeerd de Groot (D66) pleitten voor een dergelijk systeem. De minister zal dit meenemen in haar revisie van het boetestelsel.

EU-richtsnoeren

In hetzelfde debat brachten Peter Valstar (VVD) en Caroline van der Plas (BBB) het feit aan de orde dat de NVWA dieren ‘met een vlekje’ bij exportkeuringen al te snel afkeurt. „Een dier met een smetje aan het oor is gewoon transportwaardig“, vertelde Van der Plas. „Maar zelfs aangeboren afwijkingen leiden nu tot afkeuring.“Het gevolg, betoogde zij, is dat gezonde dieren nu worden doodgespoten en niet meer als voedsel kunnen dienen.

Het kan er ook toe leiden, vertelde ze, dat dieren aan het begin van het transport worden goedgekeurd, maar bij aankomst door een andere arts toch worden afgekeurd. En dan krijgt de boer een boete, terwijl zijn dieren eerst werden goedgekeurd.

Maar dit is wat de sector in Europees verband wel heeft afgesproken, riposteerde de minister. De EU-richtsnoeren voor diertransporten zijn in samenwerking met de sector tot stand gekomen. Schouten suggereerde dat het Nederlandse bedrijfsleven meer volgens die richtsnoeren werkt en dieren, zoals daar ook staat vermeldt, voor transport opdeelt in verschillende categorieën, van compleet gezond tot niet transportwaardig. Dat versnelt het werk van de keuringsartsen en voorkomt veel problemen tijdens het transport, stelde ze. Met het bezwaar van Van der Plas dat een boer zo’n opdeling niet kan maken omdat die nu eenmaal geen veearts is, ging ze niet mee. „Zo moeilijk zal het niet zijn“, dacht ze. „Een boer kent zijn dieren tenslotte. En grensgevallen kan hij altijd nog voorleggen aan de veearts.“

Mobiele dodingsunit vanaf januari actief

De mobiele dodingsunit voor niet transportwaardige dieren uit de veehouderij (MDU) zal vanaf 1 januari 2022 actief zijn. Dit vertelde de minister tijdens het overleg. Eerder had ze in een Kamerbrief gezegd dat er pas in april juridisch toestemming zou komen, maar die toestemming is er nu al. Dat het toch nog tot januari duurt voordat de unit kan worden ingezet heeft te maken met capaciteitsproblemen; de NVWA kan dit jaar nog geen dierenarts vrijmaken om daar dienst te doen.

De MDU kan per dag vijf bedrijven bezoeken.

Foto van Wim van Gruisen
Tekst: Wim van Gruisen

Zoon van een Zuid-Limburgse pluimveehouder met eigen slachterij, geschoold als econoom. Sinds 2011 in dienst van Agrio, waar hij artikelen schrijft voor de regio- en vakbladen en de Agrio-websites. Zijn focus lag aanvankelijk op landbouweconomie, tegenwoordig vooral op de Haagse en Brusselse politiek.

Beeld: Tweede Kamer

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top