Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenBrancheorganisaties aan KLM: 'Misbruik vlees niet om populistisch te scoren'

Brancheorganisaties aan KLM: 'Misbruik vlees niet om populistisch te scoren'

Luchtvaartmaatschappij KLM maakte onlangs bekend dat het vlees schrapt van het menu in de toeristenklasse (economy class). Die stap schoot bij de brancheorganisaties van de vleeswereld in het verkeerde keelgat. 'De KLM probeert een platte bezuiniging een groen verfje te geven. En slaat daarbij de ecologische plank volledig mis'.

De KLM serveert op economy class-vluchten binnen Europa al geen vlees en vis meer en dit wil de luchtvaartmaatschappij de komende jaren ook niet meer op intercontinentale vluchten gaan doen. Het hangt daarbij wel af van de bestemming. Zo wil KLM per regio kijken of het wel of geen vlees aanbiedt: „ Op vluchten vanuit Texas of Zuid-Amerika zal vlees mogelijk nog wat langer blijven. Maar de trend is onmiskenbaar richting duurzaam. Dit gaat om een vergroening van ons aanbod”, zegt directeur customer experience Boet Kreiken tegen De Telegraaf.

In de business class blijfven vlees en vis nog wel op het menu staan. Kreiken: „Voor onze topklanten blijven we de keuze van vlees en vis aanbieden. Die moet dan wel van biologische oorsprong zijn en met een keurmerk. Maar op een langere termijn kijken we of daar goede vervangers of alternatieven voor zijn. We kijken naar onze totale ecologische voetafdruk. Dus naast zuiniger vliegtuigen, ook een groener menu.”

Geen bezuiniging

Laurens Hoedemaker, voorzitter van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV), Linda Janssen, voorzitter van de Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) en Gert-Jan Oplaat, voorzitter van de Vereniging Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie (Nepluvi) schreven een gezamenlijke opinie in de Telegraaf naar aanleiding van het nieuws van KLM. Daarin noemen ze het allereerst een bezuinigingsoperatie, maar dat is volgens de vliegtuigmaatschappij niet zo: „verduurzaming is een belangrijk thema. We kijken voortdurend naar trends in de maatschappij en en stemmen onze menu-ontwikkeling daarop af", aldus Kreiken.

Geen trend naar vleesloze maaltijden

Het drietal noemt het plan 'volksvlakkerij': het is het volgens hen onjuist dat er een maatschappelijke trend naar meer vleesloze maaltijden is. Zo wijzen de voorzitters naar recent onderzoek dat aantoont dat 95 procent van de bevolking vier keer per week of vaker vlees eet en dat de vleesconsumptie elk jaar iets toeneemt.

Ook het feit dat KLM minder vlees eten uitrolt onder vergroening, noemen de voorzitters onjuist. „De ecologische voetafdruk van vlees is zeer gering: de CO2 en methaan die kippen, varkens en koeien uitstoten, zijn namelijk afkomstig uit de planten die zij eten. En planten halen de CO2 weer uit de lucht. Dit heet de ‘korte koolstofcyclus’ en die is CO2-neutraal."

Minder korte vluchten

De voorzitters hebben ook een boodschap aan KLM: „Dat de KLM een gigantische ecologische voetafdruk heeft, komt doordat ze fossiele brandstoffen zoals kerosine verbrandt naar CO2. Dat heet de ‘lange koolstofcyclus en díe zorgt nu juist voor de opwarming van de aarde. Als de KLM haar ecologische voetafdruk serieus zou willen verlagen, zou ze om te beginnen een aantal van de acht vluchten per dag naar Londen, Parijs of Berlijn kunnen schrappen. Al die steden zijn vanuit Amsterdam namelijk ook prima met de trein bereikbaar."

Lees hier het hele opiniestuk

Foto van Bas Lageschaar
Tekst: Bas Lageschaar

Bas Lageschaar groeide op tussen de weilanden in de Achterhoek. Daardoor had hij altijd al belangstelling voor de agrarische sector. Voor Agrio zit hij in de redactie politiek en beleid. Bas volgt het laatste (regionale) nieuws op de voet en schrijft voor de regionale websites en verschillende printuitgaven.

Beeld: Ellen Meinen

Bron: COV

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Pluimveeweb.nl logo
Alles over de Pluimveehouderij, economie, beleid, huisvesting, mechanisatie, lucht, water licht, voeding, gezondheid, fijnstof, legpluimvee, vleeskuikens, ouderdieren, broederij en fokkerij op Pluimveeweb.nl
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top