Pigbusiness.nl logo
  • Nieuws
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf

  • Menu

Met een gedegen plan is depop - repop goed uitvoerbaar

SPF transport is uiteraard ook van groot belang bij depop - repop
SPF transport is uiteraard ook van groot belang bij depop - repop
Depop-repop levert een zeugenbedrijf jaarlijks gemiddeld ruim 2 biggen per zeug extra op. Dat blijkt uit onderzoek van Martijn van den Berkmortel. Ook deed hij onderzoek naar de uitvoering en het financiële plaatje rondom depop-repop. Op basis van zijn bevindingen ontwikkelde hij een draaiboek met een financiële haalbaarheidsanalyse en tips & tricks voor het behoud van de SPF-status na depop-repop.

Voor zijn onderzoek verzamelde Martijn, derdejaars student Bedrijfskunde en Agrifoodbusiness aan de HAS Hogeschool Den Bosch, resultaten en praktijkervaringen van 11 zeugenhouders die depop-repop hebben toegepast of zijn opgestart met SPF. Daarnaast zijn dierenartsen en een hygiënespecialist geïnterviewd. De ervaringen, tips en adviezen dienen ter onderbouwing van het draaiboek voor depop-repop.

Ruim 2 biggen extra
Uit de resultaten van ruim 80.000 gespeende tomen (na depop-repop) van vijf zeugenbedrijven blijkt dat deze bedrijven gemiddeld ruim 2 biggen/ zeug/ jaar meer spenen. Tussen bedrijven zit veel variatie, gemiddeld gaan de bedrijven 7% meer biggen spenen/ zeug/ jaar. Dit varieert van 4% tot 20%. Vakmanschap en bedrijfsopzet lijken hier leidend. Verder is ook een flinke reductie in de gezondheidskosten zichtbaar doordat het aantal entingen/ big daalt.

Meerdere wegen naar Rome
Het draaiboek is praktisch omdat deze gebaseerd op de praktijkervaring van zeugenhouders waar een depop-repop is toegepast of waar het bedrijf opnieuw is opgestart met SPF-dieren. Martijn: “Iedere zeugenhouder heeft zijn eigen overtuigingen rondom depop-repop. Er zijn dus meerdere wegen die naar Rome leiden.” Wat voor hem wel vast staat is dat elk bedrijf dat een depop-repop wil uitvoeren, een bedrijfsspecifiek draaiboek en een goed, onafhankelijk team met deskundigen nodig heeft. Martijn: “Of een depop-repop rendabel is, valt of staat bij het kunnen behouden van de gezondheidsstatus. Het is dus ook het advies om nog voor depop-repop te starten met een ‘SPF-proef/trainingsperiode’.

Meer informatie
Bent u geïnteresseerd naar het draaiboek en wilt u de resultaten en het gezondheidsniveau op uw bedrijf blijvend verhogen? Dan bespreekt Next Genetix of PIC NL graag met u de mogelijkheden van depop-repop.

Telefoon: +31 (0)314 69 55 66
E-mail: info@nextgenetix.nl

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top