Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenLidl Duitsland gaat extra reclame maken voor Duits varkensvlees

Lidl Duitsland gaat extra reclame maken voor Duits varkensvlees

Na Aldi geeft Lidl nu ook de steun aan de Duitse varkenshouders met extra varkensvleescampagnes om de verkoop van Duits varkensvlees stimuleren. Voor de Duitse varkenshouders komt deze aankondiging las geroepen. Door de rampzalige situatie op de varkensmarkt zijn nieuwe verkoopimpulsen voor Duits varkensvlees belangrijker dan ooit.

De prijssituatie voor Duitse zeugen- en vleesvarkenshouders is rampzalig. Veel varkensbedrijven in Duitsland worden in hun voortbestaan ​​bedreigd. ISN-directeur Dr. Torsten Staack: „ Gezien de steeds dramatischer slechte financiële situatie van de varkenshouders, zijn korte termijn verkoopimpulsen dringend nodig als noodmaatregel. Vraag en aanbod bepalen de prijs en er is een probleem met de vraag. Dit is dus waar we moeten beginnen in de huidige verkoopcrisis. Dat klinkt in eerste instantie paradoxaal, maar pas als de hoge voorraden koelhuizen er niet meer zijn, zal de markt versoepelen als het levend aanbod blijft afnemen. Het doel is nu om bedrijven op korte termijn te helpen met onconventionele maatregelen, zodat ze niet de handdoek in de ring gooien vanwege de prijscrisis.” Het is volgens Staack ook cruciaal dat alle verkoopkanalen voor Duits vlees ten volle worden benut. Andere retailers en vooral groothandels moeten dus snel volgen.

Meer afzet

Dat de afzet omhoog moet, waren alle deelnemers het vorige week op de afdelingsvergadering van het Bondsministerie van Landbouw mee eens. Zelfs in de aanloop naar de branchebijeenkomst had bijvoorbeeld de ISN al opgeroepen tot massale reclamecampagnes om de verkoop van Duits varkensvlees in de voedselhandel te promoten en de voedselhandel niet te berispen of zelfs te voorkomen met politieke uitspraken.

Snelle hulp aan varkenshouders

Direct na de branchebijeenkomst maakten Aldi Nord en Aldi Süd bekend dat ze de komende weken de verkoop van varkensvlees gaan ondersteunen met extra varkensvleespromotieartikelen van Duitse origine. Nu geeft ook Lidl aan de boeren te steunen in de vorm van extra varkensvleescampagnes. De retailer legt in een persbericht uit dat het doel is om snel hulp te bieden bij het terugdringen van het huidige overaanbod aan varkens in de Duitse landbouw. Daarnaast betaalt Lidl zijn leveranciers prijzen die hoger zijn dan de varkensprijsnotering.

Lidl wil Duitse landbouw versterken

Bovendien zet het bedrijf zich in voor de Duitse landbouw: de varkensvleescampagnes zijn een belangrijke stap in de langetermijnstrategie van Lidl om de Duitse landbouw permanent te versterken. Met uitzondering van de internationale specialiteiten, koopt de retailer voor zijn huismerkassortiment volledig varkensvlees uit Duitsland. Daarnaast steunde de Schwarz Group eind vorig jaar varkenshouders die deelnemen aan het dierenwelzijnsinitiatief met een speciale betaling van 50 miljoen euro. Voor de toekomstige levensvatbaarheid van de Duitse landbouw is volgens Lidl echter een dialoog met alle industriële deelnemers en politici noodzakelijk.

Foto van Reinout Burgers
Tekst: Reinout Burgers

Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.

Beeld: Wikimedia

Bronnen: Lidl, ISN

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top