Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenPOV en ketenpartijen luiden noodklok over diertransport: 'Een leegloop dreigt'

POV en ketenpartijen luiden noodklok over diertransport: 'Een leegloop dreigt'

De Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) en andere ketenpartijen trekken aan de bel: het diertransport gaat op deze manier niet meer: 'Het handhavingsbeleid leidt bij veetransporteurs en hun chauffeurs tot grote wanhoop. Een grote leegloop dreigt. Dit zal onherroepelijk leiden tot ongewenste situaties op varkensbedrijven en slachthuizen', dat schrijven de partijen in een brandbrief aan de top van het ministerie van Landbouw, Natuur- en Voedselkwaliteit en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

De NVWA beoordeelt de transportwaardigheid van dieren volgens Europese regelgeving en gebruikt daarvoor de Europese richtsnoeren. Daarin staat niet alleen welke dieren vervoerd zouden kunnen worden, maar ook onder welke voorwaarden. Daarbij moet men denken aan het merken en het afgezonderd vervoeren van bepaalde dieren met een afwijking. „Het is aan de sector om ervoor te zorgen dat er alleen transportwaardige dieren aan NVWA-dierenartsen worden aangeboden en dat aan de voorwaarden in de richtsnoeren wordt voldaan", aldus een woordvoerder van de NVWA. In oktober heeft de sector daar zelf al een protocol voor opgesteld en die wil dit nu aanvullen.

De POV, Vee & Logistiek Nederland, Saveetra (Samenwerkende Veetransporteurs), LTO Nederland, en de Centrale Organisatie voor de Vleessector zijn niet te spreken over het beleid. Dit is volgens hen 'disproportioneel' en ook 'ontbreekt de menselijke maat'.

Zo verwijzen ze naar het boetebeleid. Een veetransporteur wordt bij een overtreding beboet met 1.500 euro en bij elke volgende overtreding wordt het bedrag verdubbeld en neemt dit toe met 1.500 euro. 'Deze stapeling stopt pas wanneer een transporteur vijf jaar (!!) vrij is van een soortgelijke overtreding', schrijven ze in de brief.

Praktijkvoorbeeld

De partijen leggen de situatie uit aan de hand van een praktijkvoorbeeld. Zo heeft een varkenstransporteur van 2013 tot vandaag 12,5 miljoen varkens op transport gezet. In die negen jaar werden elf overtredingen geconstateerd. Uitgedrukt in een percentage betekent het dat bij 0,000088 procent van de dieren een overtreding is vastgesteld. Aan deze ondernemer is 48.000 euro aan boetes opgelegd: 'Wij kennen geen andere sector of branche waar een boetebeleid als dit gehanteerd wordt. Je kan in Nederland blijkbaar tien keer door het rode licht rijden of levensgevaarlijke situaties of erger veroorzaken, de boete is en blijft elke keer op 250 euro staan. In de transportsector loopt het boetebeleid op. Dit is voor de meeste transporteurs niet meer op te brengen'.

Leegloop

De partijen schetsen de gevolgen: 'sommige transporteurs staan financieel op omvallen en de stress rondom keuringsbeslissingen neemt toe. Dit leidt ertoe dat de druk bij de chauffeurs zo hoog is en dat zij vertrekken uit het diertransport. Een groot aantal chauffeurs kan en wil niet langer de verantwoordelijkheid dragen. Als zij een kleine bemerking bij een dier over het hoofd zien brengen ze het bedrijf waarvoor ze werken in grote (financiële) problemen'. Ook transportbedrijven stoppen daarom of gaan naar andere sectoren.

Het probleem verplaatst zich zo naar de varkensbedrijven zelf, zijn de ondertekenaars van de brief van mening: 'Dieren die door de huidige situatie als niet-transportwaardig worden gezien blijven achter op het bedrijf'.

Uniformiteit

Een ander punt dat benoemd wordt in de brief is de uniformiteit bij de beoordeling van dieren. 'Begin 2021 werd er alleen onderscheid gemaakt tussen transportwaardige en niet-transportwaardige dieren. Door invoering van de richtsnoeren zijn daaraan toegevoegd dieren die onder voorwaarden vervoerd moeten worden en dieren met een geringe afwijking. Daarmee is het gebied waarover interpretatieverschillen kunnen bestaan, fors vergroot. Transporteurs, chauffeurs en een aantal NVWA-controleurs weten steeds minder waar zij aan toe zijn'.

Ander handhavingsbeleid

De sector vraagt aan het ministerie van LNV en de NVWA om een handhavingsbeleid waar de feitelijke omstandigheden worden meegewogen en waarbij proportionaliteit en de menselijke maat in acht worden genomen.

Ook willen ze dat er aandacht is voor 'fair trial'. Zo kan een veetransporteur een boete pas na gemiddeld zes maanden op zijn deurmat vindt. Zo is het volgens de partijen onnodig om voor deze situatie de feiten terug te halen 'en laat staan dat het bewijsmateriaal om in verweer te gaan nog achterhaald kan worden.' Volgens de partijen is dit in strijd met het beginsel dat eenieder recht heeft op een eerlijk proces zoals verwoord in artikel zes van het EVRM.

In gesprek

De sector is over de toepassing van de Europese richtsnoeren constructief in gesprek met de NVWA. Zo gaat het onder andere over het apart vervoeren van dieren in een veewagen wat volgens de sector tot onnodige stress leidt bij de dieren en niet aan dierenwelzijn bijdraagt. Hierover hoopt de POV binnenkort meer duidelijkheid te kunnen verschaffen.

Lees hier de hele brief.

De redactie van Pig Business heeft de NVWA zaterdag 11-12 ook om een reactie gevraagd naar aanleiding van deze brief. Deze wordt z.s.m. gepubliceerd.

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top