Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenUtrechtse varkenshouder te zien in RTL-programma ‘Wie de boer niet kent’

Utrechtse varkenshouder te zien in RTL-programma ‘Wie de boer niet kent’

De Utrechtse Varkenshouder Wim van Vulpen gooit zijn bedrijfsvoering over een andere boeg en schakelt om naar biologisch. Tijdens die omschakeling heeft hij onlangs een tv-ploeg op bezoek gehad voor het nieuwe RTL-programma ‘Wie de boer niet kent’. De aflevering is 16 april te zien op RTL4 om 16.00 uur en terug te kijken op videoland via de link.

„Ik vind het ontzettend belangrijk dat wij als sector laten zien waar we mee bezig zijn”, steekt Wim van Vulpen van wal. „Volgens mij hebben we dat de laatste jaren te weinig gedaan. Dat is ook de reden dat ik wilde meewerken aan het tv-programma toen ik via De Heus gevraagd werd.”

Van Vulpen houdt zeugen en vleesvarkens in het Utrechtse Bunnik. Dat deed hij altijd gangbaar maar toen zijn stal aan renovatie toe was begon Van Vulpen zich toch af te vragen of hij wel zo door wilde blijven gaan. „Financieel is het heel moeilijk in de varkenshouderij. Mijn stallen moesten gerenoveerd worden waardoor ik me ging afvragen of ik het die investering nog wel waard vond. Overwogen om te stoppen maar ook nagedacht over biologisch. Toen we gangbaar waren vonden we dierenwelzijn al heel belangrijk waardoor biologisch goed bij ons past. Ik vind het positief dat de biologische sector vraaggestuurd werkt. Daar zie ik een gezond verdienmodel in.”

In de aflevering van ‘Wie de boer niet kent’ vertelt Van Vulpen meer over zijn keuzes om om te schakelen naar biologisch. „Ik ga bijvoorbeeld veel minder dieren houden, dat heeft consequenties voor mijn bedrijfsvoering. Ik wil graag dat mensen die het programma kijken beter gaan begrijpen hoe het werkt. Gangbare boeren zorgen echt niet ‘slechter’ voor hun dieren dan biologische.”

Het goed vertellen

Praten voor de camera had Van Vulpen al vaker gedaan waardoor hij daar niet zo zenuwachtig voor was. Wat hij wel spannend vond is om het juiste te zeggen. „Wat het voor mij moeilijk maakte was om het juiste te zeggen. Je wilt dat de boodschap goed overkomt. In dit geval moest het eenvoudig en duidelijk overkomen. Dat is voor een veehouder nog wel eens lastig omdat we veel te diep in de materie zitten. Als ze mij vragen ‘waarom moet ik bij jou douchen?’ En je vraagt dat drie keer, dan krijg je drie keer een ander verhaal waarvan er één heel duidelijk te begrijpen is. Ik wil ook heel graag góéd vertellen wat nou het echte verhaal is. Dat was soms wel lastig maar is uiteindelijk toch gelukt.”

Met behulp van de cameraploeg lukte het Van Vulpen toch om er een mooi verhaal van te maken. „De ploeg was in ieder geval tevreden dus ik ben blij dat het gelukt is.” Uiteindelijk was de ploeg zo’n vier uur aan het filmen op het varkensbedrijf. Die ploeg begreep volgens Van Vulpen zelf ook al goed wat varkenshouderij inhield. „Ze hadden al op andere varkensbedrijven gefilmd voor het programma waardoor ze al wat ervaringen hadden opgedaan. Dat maakte het fijn om met ze te werken.”

Werkzaamheden aanpassen

Van Vulpen had zelf inspraak in wat er gefilmd werd en hoe de werkzaamheden in beeld gebracht werden. „Sommige werkzaamheden die we op beeld doen, zoals het schoonspuiten van de hokken, hebben wij normaal in de ochtend al klaar. Dat heb ik nu even laten liggen zodat we dat konden doen terwijl de filmploeg er was. Buiten dat soort dingen heb ik werkzaamheden niet anders hoeven doen dan normaal. Ik kon goed met de filmploeg communiceren over wat er in beeld kwam.”

De aflevering met Wim van Vulpen is 16 april te zien op RTL4 en terug te kijken op videoland via de link.

‘Wie de boer niet kent’

‘Wie de boer niet kent’ is een nieuw televisieprogramma over boeren op RTL4. De afleveringen zijn ook op Videoland te bekijken. In vier afleveringen gaan presentator Jamie Trentité en enkele bekende Nederlanders langs bij twaalf boerenbedrijven in Nederland. Elke aflevering heeft zijn eigen thema en per uitzending komen er drie boeren aan het woord. Doel is om de kijker een goed beeld te geven van het boerenleven anno 2022. Op 27 maart werd de eerste uitzending op tv uitgezonden. De komende weken is elke zondag om 15:00 uur een aflevering te zien op RTL4. Deze wordt de zaterdag erna herhaald om 16:00 uur.

In de eerste drie afleveringen zijn de varkenshouderijen Schepers uit Ruurlo, de Daltonhoeve uit Zijtaart en Van Vulpen uit Bunnik te zien. In de laatste aflevering wordt een bezoek gebracht aan melkveehouder Smit uit Ursem.

Tekst: Sandra Wilgenhof

Beeld: Wim van Vulpen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Thema
Dit artikel is onderdeel van het thema:

Maatschappij

De boer en de samenleving worden geschetst als twee werelden die ver van elkaar staan. Hoe kun je een goede dialoog aangaan en onderling begrip creëren tussen boer en burger? Welke kansen zijn er om de verbinding te zoeken met de consument?
20 maart 2023 8 mei 2025
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top