Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemenColumn: Verantwoordelijkheid nemen

Column: Verantwoordelijkheid nemen

Er staat regelmatig in de krant dat (grote) bedrijven hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor de vervuiling die is ontstaan door hun producten. Shell is zelfs door Milieudefensie voor de rechter gedaagd en heeft de zaak voorlopig verloren. Shell moet van de rechter zijn CO2-uitstoot met 45 procent reduceren in 2030 ten opzichte van 2019.

In onze sector betreft het de vervuiling die de intensieve veehouderij veroorzaakt. Banken, voerleveranciers, slachterijen en melkfabrieken moeten meebetalen aan het opruimen van de boeren en het herstellen van de natuur. Alsof we dat al niet doen door het inzetten van onze belastingcenten voor het wegkopen van onze klanten en de gederfde inkomsten die daardoor ontstaan.

Het zou mij verbazen als het werkelijk zo ver zou komen. Het einde is dan echt volledig zoek in een wereld waar het toch al zo moeilijk is om een zekerheidje te vinden. Bovendien is het zeer onterecht. Al deze bedrijven hebben in de wederopbouw na de tweede wereldoorlog en ver daarna de mensen voorzien van veilig en betaalbaar voedsel. Zo veel dat er heel veel mensen bij konden komen en de mensen die er nu zijn gemiddeld ook nog veel groter en ouder zijn. De behoefte aan voedsel neemt alleen maar toe en we hebben alle technieken en innovaties nodig om in de vraag te voorzien.

We hebben alle technieken en innovaties nodig om in de vraag te voorzien

Ik vind het jammer en het verbaast mij dat de bedrijven die het betreft zich niet laten horen. Natuurlijk zeggen ze wel dat ze niet mee willen betalen en hebben daar zakelijk goede argumenten voor. Maar ik mis de trots die ze zouden moeten uitstralen voor hetgeen we bereikt hebben. Het is een fantastische prestatie dat er zoveel voedsel kan worden geproduceerd en dat we toch nog ruimte hebben voor 18 miljoen mensen. En dat onze natuur vandaag de dag veel beter is dan 30 jaar geleden. En verder dat het dierwelzijn met sprongen vooruit is gegaan en er nog maar weinig antibiotica wordt gebruikt.

Net als ik waren er veel mensen in de landbouw dan ook zeer verbaasd dat de Rabobank 'sorry' zou hebben gezegd voor de keuzes die ze gemaakt hebben. Wiebe Draijer had in juli in een interview met Trouw gezegd dat, met de kennis van vandaag, er andere keuzes hadden kunnen worden gemaakt. Van excuses of sorry zeggen was totaal geen sprake maar de journalisten hadden weer een fijne, polariserende kop bedacht. Wederom een bevestiging van wat ik al vaker geschreven heb: de journalistiek is verre van objectief. Als grootste financier van de landbouw had Rabobank wat uit te leggen en dat hebben ze ook gedaan. Niks geen spijt en de blik op de toekomst. Mooi!

Als iedereen bang is voor zijn imago krijgt die elitaire minderheid nog zijn zin ook

Maar dan kom ik toch weer even terug op mijn opmerking over trots. Waarom altijd die genuanceerde reactie en halve spijtbetuigingen? We zijn verdomme een prachtige sector en daar mogen we trots op zijn. In deze woke maatschappij gaat je kop er figuurlijk af als je niet precies zegt of doet wat de linkse elite wil, maar als iedereen bang is voor zijn imago krijgt die elitaire minderheid nog zijn zin ook. Wat dat betreft kunnen we een voorbeeld nemen aan Johan Derksen. Hij geeft zijn mening en die wijkt af van de deugers in Hilversum maar sluit goed aan bij die van ‘het volk’. De kijkcijfers van zijn programma bewijzen het.

Om die trots te laten zien doen we mee met een paar acties om het grote publiek te bereiken. Met Agrifriends proberen we via het netwerk en stadion van PSV het publiek uit te leggen wat we nu eigenlijk doen in die onbekende agrarische sector en hoe voedsel wordt geproduceerd. Met het initiatief geefboerentoekomst.nl willen we onder andere met radiospotjes het grote publiek laten horen dat de boer bedreigd wordt. En met die boer onze voedselproductie en uiteindelijk de hele economie en maatschappij. Een laatste noemenswaardig initiatief van een paar grote familiebedrijven is het TV-programma ‘Wie de boer niet kent’. Op RTL4 en Videoland gaat Jamie Trenité met BN-ers naar de boerderij om te kijken en te ondervinden wat het boerenleven inhoudt.

Uiteindelijk hebben we het natuurlijk allemaal zelf in de hand

Dit zijn natuurlijk maar een paar initiatieven die helpen het imago van de voedselproducerende sector te ondersteunen. Uiteindelijk hebben we het natuurlijk allemaal zelf in de hand. We zijn een mooie sector en we zijn er trots op. Schreeuw het van de daken!!

Foto van Huub Fransen
Tekst: Huub Fransen

Huub Fransen (1971) is de vierde generatie uit een molenaarsfamilie. In het dagelijks leven is hij directeur en eigenaar van mengvoerbedrijf Fransen Gerrits. Hij heeft een gezin met drie kinderen en is woonachtig in het Brabantse Erp. Naast zijn dagelijkse werk is hij bestuurlijk actief binnen de mengvoederbranche in onder meer Nevedi. Bovendien maakt hij vanaf het begin deel uit van de stichting Varkens Vandaag. Als ondernemer is hij betrokken bij de varkenshouderij en gefascineerd door de kracht van het familiebedrijf.

Beeld: Susan Rexwinkel

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top