Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktVerslechterde economie: 30 procent Duitsers eet minder vlees

Verslechterde economie: 30 procent Duitsers eet minder vlees

Ruim 30 procent van de Duitsers zegt zijn of haar gebruikelijke vleesconsumptie momenteel niet meer te kunnen veroorloven. Oorzaak is de onzekerheid over toekomstige ontwikkelingen en de fors stijgende kosten van levensonderhoud. Verder vindt de Duitse consument regionale afkomst en dierenwelzijn belangrijke aspecten bij de vleesconsumptie, maar hij wil er niet meer voor betalen. Dit blijkt uit het recente Vion Consumer Monitor (VCM) onderzoek door GfK.

Onzekerheid over toekomstige ontwikkelingen en stijgende kosten van levensonderhoud beïnvloeden momenteel duidelijk het koopgedrag van de Duitse consument. Circa 44 procent verwacht dat zijn financiële situatie in de toekomst verslechtert. Dit blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Vion Food Group. GfK onderzocht in hoeverre de aanhoudende inflatie met name van invloed is op de houding ten opzichte van vleesaankopen. De uitkomsten zijn duidelijk: 31 procent van de Duitsers zegt zijn gebruikelijke vleesconsumptie niet meer te kunnen betalen. Tegelijkertijd ziet de meerderheid van de Duitsers vlees nog steeds als een onmisbaar onderdeel van zijn voeding.

Daling

Uit een analyse van de marktgegevens van GfK blijkt dat de verkoopvolumes van vlees gestaag afnemen. Door de gestegen prijzen kiest verder bijna een kwart van de ondervraagden voor andere/goedkopere vleesproducten zoals gehakt en andere vleessoorten zoals varkensvlees en gevogelte.

Niet meer betalen voor dierenwelzijn

De Duitse consument geeft hoog op over aspecten zoals dierenwelzijn, transparantie, regionaliteit en duurzaamheid. Maar eenmaal in de winkel of slagerij geeft, bij gebrek aan koopkracht, de prijs uiteindelijk toch de doorslag. Bij een vrije keuze geeft 75 procent de voorkeur aan vlees van regionale herkomst en 65 procent geeft de voorkeur aan vlees uit dierenwelzijnsprogramma's. Echter, de bereidheid om hier meer geld aan te besteden neemt echter af. Bij de keuze tussen een lagere prijs en vlees van regionale herkomst gaat, geeft 39 procent voorrang aan de prijs en voor 44 procent is de prijs een argument om niet meer voor biologisch vlees te kiezen.

Foto van Guus Queisen
Tekst: Guus Queisen

Opgegroeid op een gemengd agrarisch bedrijf op een typisch Zuid-Limburgse carréboerderij. Na een financieel/economische opleiding en diverse functies sinds 1985 in deeltijd en sinds 1996 fulltime op freelance basis actief in de landbouwjournalistiek. Volg kritisch alle ontwikkelingen die (in-)direct aan de agrarische sector gerelateerd zijn. Bij Agrio werkzaam voor zowel de papieren als de digitale uitgaven van: Stal en Akker, Pigbusiness, Melkvee en Akkerwijzer.

Beeld: Guus Queisen

Bron: Vion Food Group

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top