Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsVleesRetail en consumentDuitse slachterij verontwaardigd over prijsverlaging varkensvlees door winkels

Duitse slachterij verontwaardigd over prijsverlaging varkensvlees door winkels

De Duitse varkensvleesverwerker Müller Group vindt het onbegrijpelijk dat diverse foodretailers, waaronder de Duitser discounter Norma, reclame maken voor de prijsverlaging van vleesproducten. Het signaal dat naar de consument wordt gestuurd, werkt volgens de vleesverwerker averechts. Het slachtbedrijf deed een beroep op retailers en consumenten om varkensvleesprijs te eren en deze niet onder druk te zetten.

De Müller Group, een van de toonaangevende varkensslachterijen in Duitsland met het hoofdkantoor in Birkenfeld bij Pforzheim in Baden-Württemberg, kan de huidige prijsverlagingen voor vleesproducten in de levensmiddelendetailhandel niet begrijpen. In een persbericht vorgie benadrukte het slachtbedrijf dat het samen met alle partners in de keten de afgelopen maanden heeft gestreden voor een zekere stabiliteit op de markt in Zuid-Duitsland, om met name de producenten te ondersteunen in deze moeilijke tijden. keer.

Nu worden de begrijpelijke zorgen van de producenten weer aangewakkerd door de huidige prijsverlagingen. De Müller Group beschreef de signalen die naar de consument worden gestuurd als contraproductief. Dit roept de vraag op waarom een kwalitatief goed product nu ineens voor een lagere prijs wordt aangeboden.

Krapte op markt

In een reactie op de prijsverlagingen begrijpen de Duitse varkenshouders begrijpen niet waarom sommige voedingsretailers de prijzen onder druk willen zetten ondanks de huidige krapte op de markt. De Duitse varkenshouders kregen ook signalen uit verschillende hoeken dat voedingsretailers momenteel proberen de prijzen te beïnvloeden, terwijl er een tekort aan varkens is. Zo maakte Norma begin deze week bekend dat de prijzen van onder meer sommige varkensvleesproducten met onmiddellijke ingang tot wel 10 procent dalen.

Middellange termijn

De varkenshouders hebben drie crisisjaren achter de rug, velen zijn al vertrokken en de hoeveelheden zijn schaars. Veel boerderijen zijn verdwenen en de varkensstapel is in slechts twee jaar tijd met ongeveer 18 procent afgenomen door de crisis in de sector. De prijs moet volgens hen omhoog en niet omlaag. Het aanbod is schaars en de voorraad vlees is zeer laag. Alles wijst op verdere prijsstijgingen op middellange termijn. De transparante activiteiten van deze foodretailers hebben dan ook niets te maken met duurzaam omgaan met hun leveranciers.

Rechtvaardige prijs

De Müller Group Met zegt alle begrip te hebben voor de gespannen financiële situatie in veel particuliere huishoudens, maar doet wel een beroep op de morele verantwoordelijkheid van retailers en consumenten om zich niet alleen te laten leiden door de prijs, maar varkenshouders ook een rechtvaardige prijs gunnen.

Foto van Reinout Burgers
Tekst: Reinout Burgers

Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.

Beeld: Pexels

Bron: ISN

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top