Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMarktABN Amro voorziet 6 tot 8 procent marktgroei voor vleesvervangers

ABN Amro voorziet 6 tot 8 procent marktgroei voor vleesvervangers

Circa 6 procent groei in 2018 en 8 procent in 2019. Dat is de verwachting die ABN Amro verwacht in de markt voor vleesvervangers in Nederland. Deze relatief nieuwe (niche)markt is in Nederland klein, maar de potentie voor groei is groot, volgens de bank.

Dat maakte de bank maandag 16 april bekend in een uitgebreide analyse bekend. Steeds meer consumenten zijn volgens de bank op zoek naar een alternatief voor vlees, vanwege gezondheids-, klimaat- of dierenwelzijnsredenen. Daarnaast neemt het aanbod toe en kunnen de nieuwe vleesvervangers op smaak en structuur beter concurreren met vlees. Bovendien ontdekken grote vleesproducenten de markt vleesvervangers, volgens de bank.

In middelpunt van belangstelling

Vlees staat in het middelpunt van een maatschappelijk debat waar milieu- en dierenwelzijnsorganisaties, politieke partijen, ondernemers en consumenten zich in mengen. Met het rapport van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur, waarin consumenten werden opgeroepen om minder vlees te eten, als meest recente discussiestuk. Een debat dat impact heeft op consumentengedrag en daarmee op de ondernemers in de foodindustrie.

Uit onderzoek van onderzoeksbureau Kien in opdracht van Natuur & Milieu blijkt dat 37 procent van de consumenten minder vlees eet dan vijf jaar geleden en 34 procent van de vleeseters denkt de komende vijf jaar minder vlees te gaan eten. De belangrijkste redenen voor consumenten om deze beslissing te maken zijn gezondheid, dierenwelzijn en milieu, maar ook variatie in maaltijden: een keer iets anders dan een stukje vlees. Nederlanders eten gemiddeld 4,8 dagen per week vlees blijkt uit het onderzoek. Per jaar komt dit neer op 76,8 kilogram vlees. Waarbij varkensvlees (36,5 kilogram) het grootste aandeel heeft.

Vleesconsumptie in 2016 licht gestegen

Sinds 2010 daalt de consumptie van vlees in Nederland. In zes jaar tijd is de consumptie per persoon in totaal met 3 procent afgenomen, maar in 2016 steeg de vleesconsumptie weer. Het gaat economisch beter. Hierdoor hebben consumenten meer te besteden en gaan ze vaker uit eten. Dat zorgde voor een stijging van de vleesconsumptie.

De druk op de vleesconsumptie biedt volgens de bank ook kansen voor de Aardappelen, Groente en Fruitsector en de vissector. Lees hier de uitgebreide analyse van ABN Amro. ABN Amro bank verwacht dat de markt voor vleesvervangers in Nederland met 6 procent groeit in 2018 en met 8 procent in 2019. De (niche)markt voor vleesvervangers in Nederland is klein, maar de potentie voor groei is groot, volgens de bank. Dat maakte de bank maandag 16 april bekend in een uitgebreide analyse bekend. Steeds meer consumenten zijn volgens de bank op zoek naar een alternatief voor vlees, vanwege gezondheids-, klimaat- of dierenwelzijnsredenen. Daarnaast neemt het aanbod toe en kunnen de nieuwe vleesvervangers op smaak en structuur beter concurreren met vlees. Bovendien ontdekken grote vleesproducenten de markt vleesvervangers, volgens de bank.

In middelpunt van belangstelling

Vlees staat in het middelpunt van een maatschappelijk debat waar milieu- en dierenwelzijnsorganisaties, politieke partijen, ondernemers en consumenten zich in mengen. Met het rapport van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur, waarin consumenten werden opgeroepen om minder vlees te eten, als meest recente discussiestuk. Een debat dat impact heeft op consumentengedrag en daarmee op de ondernemers in de foodindustrie.

Uit onderzoek van onderzoeksbureau Kien in opdracht van Natuur & Milieu blijkt dat 37 procent van de consumenten minder vlees eet dan vijf jaar geleden en 34 procent van de vleeseters denkt de komende vijf jaar minder vlees te gaan eten. De belangrijkste redenen voor consumenten om deze beslissing te maken zijn gezondheid, dierenwelzijn en milieu, maar ook variatie in maaltijden: een keer iets anders dan een stukje vlees. Nederlanders eten gemiddeld 4,8 dagen per week vlees blijkt uit het onderzoek. Per jaar komt dit neer op 76,8 kilo vlees. Waarbij varkensvlees (36,5 kilo) het grootste aandeel heeft.

Vleesconsumptie in 2016 licht gestegen

Sinds 2010 daalt de consumptie van vlees in Nederland. In zes jaar tijd is de consumptie per persoon in totaal met 3 procent afgenomen, maar in 2016 steeg de vleesconsumptie weer. Het gaat economisch beter. Hierdoor hebben consumenten meer te besteden en gaan ze vaker uit eten. Dat zorgde voor een stijging van de vleesconsumptie.

De druk op de vleesconsumptie biedt volgens de bank ook kansen voor de Aardappelen, Groente en Fruitsector en de vissector. Lees hier de uitgebreide analyse van ABN Amro.

Foto van Broer de Boer
Tekst: Broer de Boer

Groeide op in de NOP, op een gemengd landbouwbedrijf. Na de HAS startte hij in 1980 bij de varkens K.I. Tien jaar later ging hij naast deze baan voor Agrio schrijven. Zijn landbouwkundige en technische kennis gebruikte hij vanaf 1996 als redacteur voor TNO en andere uitgevers. Sinds 2015 is hij weer actief als redacteur voor Pig Business.

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Agraaf.nl logo
Landbouwnieuws uit Utrecht, Noord- en Zuid-Holland over agrarische bedrijfsontwikkeling, geurhinder, mestverwerking, ammoniak, fijnstof, bouwblok, waterschap, landinrichting, melkvee, varkens, pluimvee, akkerbouw, veenweide, weidevogel, geiten
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top