Pigbusiness.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Markt

      Subcategorieën

      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding

      Subcategorieën

      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen

      Subcategorieën

      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting

      Subcategorieën

      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest

      Subcategorieën

      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees

      Subcategorieën

      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsOndernemen'Stop met zeuren, straal trots en enthousiasme uit'

'Stop met zeuren, straal trots en enthousiasme uit'

Intensieve veehouders moeten stoppen met zeuren over wet- en regelgeving. Ook moet de sector proactief zijn en niet continu in de verdediging gaan maar duidelijk zijn verhaal vertellen. In gesprek gaan met met actiegroepen zoals Wakker Dier, hoort daar ook bij. Bovendien is het uitstralen van trots en enthousiasme van belang.

Dat adviseert marketingspecialist Olivier Wegloop. Hij gaf donderdag 17 mei een presentatie over marketing op het Pluimvee Symposium in Eersel (NB). Alle ruim 230 bezoekers waren muisstil en luisterden aandachtig naar zijn enerverend verhaal. „Veel mensen die ik spreek vinden boeren maar zeurpieten. Dat helpt niet mee om het imago te verbeteren. Dat terwijl het ei een fantastisch product is.”

Met simpele (marketing)aanpassingen kunnen pluimveehouders hun imago en het imago van de sector verbeteren. „Beantwoord mails beleefd en snel. Neem de telefoon netjes op. Sta mensen keurig te woord en straal enthousiasme uit”, adviseert Wegloop. Een veehouder heeft per dag meerdere contactmomenten; daarin moet hij volgens Wegloop enthousiasme uitstralen. Een pluimveehouder moet dit niet overdrijven. „Iemand moet wel altijd zichzelf blijven.”

En hij vervolgt: „Neem eieren: ze zijn lekker, gezond en hebben een lage CO2 footprint. Eieren hebben dus veel positieve eigenschappen. Dat moet de sector promoten”, vindt Wegloop. Volgens de marketingspecialist moet de hele sector hier aan meewerken. Al moet het ook niet te lang duren. „Als iedereen van LTO er een plasje overheen moet doen, duurt het veel te lang.”

Irrationeel

Mensen denken dat ze rationeel handelen, maar zijn irrationeel. Wegloop noemde het voorbeeld van twee restaurants waar hij was geweest. „Bij het ene restaurant was het eten en drinken perfect, maar was de ober onaardig en sacherijnig. Daar komen we dus nooit terug.”

„Bij het andere restaurant kregen we aardappeltjes in plaats van frietjes, knoeide de ober wijn over mijn vrouw, maar was de ober een enthousiaste joviale vent. Bij dat restaurant komen we nu nog regelmatig terug. Persoonlijk contact is erg belangrijk.”

Als bedrijf is het belangrijk om zoveel mogelijk enthousiaste, winstgevende en terugkerende klanten te krijgen. Dat is volgens Wegloop de taak van marketing. Goede mensenkennis is daarvoor erg belangrijk. „Als bedrijf moet je bij je klanten een goed gevoel creëren. Dat geldt zeker in de intensieve veehouderij.”

Foto van Tom Schotman
Tekst: Tom Schotman

Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Stal-en-Akker.nl logo
Landbouwnieuws uit Limburg, Brabant en Zeeland over agrarische bedrijfsontwikkeling, geurhinder, mestverwerking, ammoniak, fijnstof, bouwblok, waterschap, landinrichting, melkvee, varkens, pluimvee, akkerbouw, kalveren, geiten.
Praat mee
Pig Business is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Markt
  • Varkensprijzen
  • Voerprijzen
  • Mestprijzen
Diergezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Hygiëne
  • Dierenwelzijn
Voeding
  • Droogvoer
  • Brijvoer
  • Water
Ondernemen
  • Belangenbehartiging
  • Buitenland
  • Politiek en beleid
  • Maatschappij
  • Financiën
  • Personeel
Fokkerij
  • Genetica
  • Productie
Huisvesting
  • Stalinrichting
  • Klimaat
  • Energie
  • Luchtwasser
Mest
  • Mestverwerking
  • Mestafzet
Vlees
  • Voedselveiligheid
  • Slachterij en verwerking
  • Retail en consument
Pigbusiness.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Markt
      • Varkensprijzen
      • Voerprijzen
      • Mestprijzen
    • Diergezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Hygiëne
      • Dierenwelzijn
    • Voeding
      • Droogvoer
      • Brijvoer
      • Water
    • Ondernemen
      • Belangenbehartiging
      • Buitenland
      • Politiek en beleid
      • Maatschappij
      • Financiën
      • Personeel
    • Fokkerij
      • Genetica
      • Productie
    • Huisvesting
      • Stalinrichting
      • Klimaat
      • Energie
      • Luchtwasser
    • Mest
      • Mestverwerking
      • Mestafzet
    • Vlees
      • Voedselveiligheid
      • Slachterij en verwerking
      • Retail en consument
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top